Ben je als fietser verplicht om (overdag) bij mist je lichten aan te hebben?

Ik zie vaak fietsers in de mist rijden zonder licht, daarom twijfel ik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie ook vaak in het donker fietsers rijden zonder licht. Of erger nog, ik zie ze niet. Jouw waarneming van fietsers zonder licht heeft meer te maken met de mate waarin fietsers massaal de regels negeren dan met de regels zelf.

Het beste antwoord

Wanneer licht aan
Het licht op de fiets moet aan zodra het donker wordt. Dit betekent dus ook dat in de schemer het licht aan moet. Ook overdag bij mist en slecht zicht moet de fietsverlichting aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (4)

# Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, voor en achter verlichting.

Zie voor uitgebreide regels, onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als het zicht ernstig wordt belemmerd, dus zeer dichte mist:

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

Artikel 35 1. Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.
2. Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.
3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4. Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
5. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vierde lid genoemde lichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja want anders zien ze je niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
licht eraan hoe veel mist er is