Moeten fietsers ook voorrang verlenen aan autos die van rechts komen in een zone 30?

Hier in Vlaanderen heb je veel plaatsen met zone 30, de autos van rechts hebben dan voorrang, maar veel fietsers verlenen geen voorrang.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
6.5K

Antwoorden (1)

De wetgeving is hier ook voor fietsers van toepassing,dus moeten ze ook voorrang aan rechts geven.
Er is één uitzondering:Inderdaad, fietsers dienen net zoals auto's de voorrangsregels in acht te nemen wanneer ze zich op de openbare weg begeven en moeten dus ook voorrang verlenen aan een bestuurder die van rechts komt. Anders is het wanneer een van rechts komende wagen een fietspad oversteekt: op het fietspad heeft de fietser steeds voorrang, ook al komt de wagen van rechts. Let wel op dat je een fietssuggestiestrook niet verwart met een fietspad!