Moet je iemand die ACHTER je rijdt voorrang geven?

Als kind leerde ik, dat als ik linksaf wilde, ik achterom moest kijken tot de weg leeg was en dan oversteken.

Nu als volwassene vind ik het raar, dat ik iedereen die achter mij rijdt voorrang zou moeten geven. Een auto geeft toch ook geen voorrang aan iemand die achter hem rijdt?

Tuurlijk is het voor het kind de veiligste methode. Maar als ik netjes mijn hand uitsteek weet die auto dat hij mij niet in moet gaan halen, en hoort hij mij toch gewoon naar links te laten gaan?

Toegevoegd na 1 week:
iedereen heel erg bedankt voor de reacties.

natuurlijk blijf ik voorzichtig met linksafslaan.
Maar ik ga er nu van uit, dat als de auto redelijk dicht achter me zit, dat hij dan wel degelijk voorrang heeft, en de auto iets verder weg niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
20K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou deze regel nu anders zijn dan vroeger?
Je hand uitsteken of knipperlicht aan doen, geeft geen recht op voorrang (dat heb je sowieso niet, voorrang geven is een plicht). Het geeft enkel aan dat jij naar links (of rechts) wilt en het achteropkomende verkeer rekening moet houden dat jij gaat stoppen/afbuigen en wellicht niet meer aan een inhaalactie moet beginnen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik had vandaag ook iets bijzonders ik wou op de fiets links afslaan maar achter mij was een fiets. Ik was al wat naar links gegaan en wachtte even totdat de tegenliggende auto wegreed en dus ging ik links af maar opeens kwam die fietser mij links in halen en botste hij bijna tegen me op. Wie heeft er dan voorrang ? En moest hij dan niet rechts langs mij gaan(daar was nog ruimte)

Antwoorden (8)

Volgens mij hoef jij inderdaad de auto's achter je geen voorrang te geven, als jij aangeeft dat je af gaat slaan, mogen zij niet meer jou gaan inhalen.

Maar zelf doe ik doe het toch vaak wel, als fietser. Als het fout gaat (de auto zag niet dat ik wilde afslaan, rijdt te hard oid), is het weliswaar niet mijn schuld, maar ik ben wel degene die gewond kan raken. Dus ik ben gewoon extra voorzichtig.
Maar qua verkeersregels is het niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als fietser ben je niet alleen een kwetstbare verkeersdeelnemer die voortdurend wordt ingehaald door sneller verkeer (auto's),maar zit je ook nog eens helemaal aan de rechterkant van de weg.
Maar eigenlijk ben je een onderdeel van het 'rijtje' verkeer. Als de ene auto wil afslaan, moet die daarachter in theorie (want in de praktijk merk je er weinig van) even wachten. En dat geldt dus net zo goed voor de fietser waar je in de auto 'achter' zit.

De langzame fietser rechts is echter ook een onderdeel van het rijtje verkeer, en als deze voor je wil afslaan, moet hij dat kunnen doen. Net zoals een auto niet eerst een voor-rijdende auto die linksaf wil slaan, in gaat halen.

Maar door je kwetsbare positie, moet je voor je daadwerkelijk je manouevre afmaakt, wel even checken of de auto's achter je je goed hebben gezien en niet te hard gaan, zodat je dat veilig kunt doen. Niet zozeer voorrang dus, het is gewoon 'jouw beurt'. Zou je echt moeten wachten tot er in velden of wegen geen auto te bekennen is, dan wordt het oversteken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad het verschil in theorie en praktijk.
Waarbij ik liever wacht dan wordt aangereden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt niet, Marleen. Een fietser wordt ingehaald door een auto. De rechtdoorrijdende auto heeft voorrang op de afslaande fietser.
Ik hield mijn kinderen altijd het volgende voor:
"Als je het niet erg vindt dat er op je grafsteen komt te staan: EIGENLIJK HAD IK VOORRANG! RIP! "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij mag niet naar links (baan opschuiven of afslaan) als je zelf wordt ingehaald. Of dit nu als fietser of auto is, maakt geen verschil. Zo mag je ook niet versnellen als je zelf wordt ingehaald. Zo gezien heeft het achteropkomende voertuig 'voorrang' (ook al is het geen primaire voorrangsregel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer.

Als je fietser bent en je wilt linksaf, *moet* je alle auto's die rechtdoor willen, voor laten gaan. Dat geldt zowel voor auto's die jou inhalen, als voor auto's die jou tegemoet komen (die dus op de andere weghelft rijden).

De regel geldt ook voor voetgangers. Jij, als fietser, zult rechtdoorgaande voetgangers voor moeten laten gaan als jij afslaat. Of je nu linksaf slaat of rechtsaf, voetgangers die rechtdoor lopen hebben voorrang, ongeacht of ze links of rechts lopen, ongeacht of ze in dezelfde richting lopen als de richting waarin jij fiets, of jou juist tegemoet lopen.

Als je automobilist bent, geldt dezelfde regel. Als je rechtsaf wilt slaan, moet je voorrang verlenen aan die fietser die net rechts van jou rijdt en rechtdoor wil. Je moet ook voorrang verlenen aan de fietser die een stukje achter je rijdt en rechtdoor wil. Je mag die fietser niet hinderen, met andere woorden, jij moet die fietser in staat stellen met ongewijzigde snelheid rechtdoor te rijden.

Ook fietsers die op de andere weghelft jou tegemoet rijden en rechtdoor willen, hebben voorrang op jou.

Je moet ook voetgangers voor laten gaan. Daarvoor geldt hetzelfde verhaal als hierboven.

Als jij, als automobilist, linksaf wilt slaan, moet je *ook* voorrang verlenen aan andere automobilisten die jou op dat moment aan het inhalen zijn. Bedenk dat het op voorrangswegen en op voorrangskruisingen is toegestaan om elkaar in te halen. Als jij linksaf wilt en je wordt op of nabij de kruising ingehaald door een andere auto, die dan dus op de andere weghelft rijdt, *moet* jij voorrang geven. Dat jij je richtingaanwijzer al een tijd lang gebruikt, is niet van belang - die ander heeft voorrang!

In de praktijk zal dit worden genuanceerd als het voor de rechter zou komen. Iedere verkeersdeelnemer heeft namelijk ook een voorzorgsplicht. Je moet rekening houden met mogelijke illegale akties van andere verkeersdeelnemers. De inhalende automobilist had er in dit geval dus rekening mee moeten houden dat jij zou afslaan zonder uit te kijken. Het zal dus waarschijnlijk een gedeelde aansprakelijkheid worden.

Desalniettemin blijft de voorrangsregel gelden, die zegt dat de inhalende automobilist voorrang heeft op de afslaande automobilist.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goed uitgelegd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 klopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook rijinstructeur? +1
Cryofiel
14 jaar geleden
Geen rijinstructeur, kennelijk wel goed opgelet. Misschien is het mijn wetenschappelijke instelling: ik probeer nooit de individuele feitjes en regeltjes te onthouden, maar ik probeer de zin en de overeenkomsten te zien. Dan hoef je maar heel weinig te weten en te onthouden om toch alle details te kunnen afleiden cq opnieuw te kunnen bedenken. Ben jij wel rijinstructeur dan?
Nee als je voorrang wil hebben dan moet je je hand uitsteken en tegen de as van de weg gaan rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Niet juist. Als je je hand uitsteekt, geef je aan dat je naar links *wilt*. Dat betekent NIET dat je dan voorrang hebt. Als ik in de auto zit en ik zet mijn richtingaanwijzer aan, dan heb ik daarmee nog GEEN voorrang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt dus GEEN voorrang door zomaar naar links te gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik niet gezegd.
Hand uitsteken..
en dan tegen de as van de weg gaan rijden.
Dat is wat anders dan dat jullie suggereren.
Cryofiel
14 jaar geleden
Sorry, dat las ik niet in jouw oorspronkelijke antwoord. Daar staat (volgens mij) toch echt dat je voorrang krijgt zodra je je hand uitsteekt en tegen de as van de weg aan gaat rijden. Dat klopt niet. Je kunt leuk je hand uitsteken, maar dan mag je NIET tegen de as van de weg gaan rijden zolang er nog auto's aankomen. Je moet EERST alle rechtdoorgaande auto's voorrang verlenen; pas DAN mag je tegen de as van de weg aan gaan rijden. Waarbij ik me trouwens afvraag of je, als fietser, überhaupt tegen de as van de weg aan mag rijden; voor auto's geldt dat inderdaad, maar voor fietsers?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, onjuist een héél gevaarlijk. En bovendien de reden dat veel automobilisten zo'n pesthekel hebben aan fietsers. Omdat ze gebruik maken van de weg alsog ze alleen op de wereld zijn. Gewoon gaan, met of zonder uitgestoken hand, creëert géén voorrang.
Ja! Als je aan het autorijden bent moet je ook in al je spiegels kijken of er niet iemand is die op het punt staat jou in te halen. Is dit het geval heeft die persoon voorrang.
Als je op de fiets zit en er rijdt een auto 'achter je' is het een kwestie van seconden tot deze je inhaalt (duurt het langer had je allang af kunnen slaan).
Het uitsteken van de hand geeft aan welke kant je op gaat, maar geeft jou geen voorrang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
licht er aan aan of je afslaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als ik dus links af sla, moet ik dan ja of nee voorrang geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pokemon: ja dus, dat mag toch uit alle reacties nu wel duidelijk wezen?!?