Moet je iemand die ACHTER je rijdt voorrang geven?

Als kind leerde ik, dat als ik linksaf wilde, ik achterom moest kijken tot de weg leeg was en dan oversteken.

Nu als volwassene vind ik het raar, dat ik iedereen die achter mij rijdt voorrang zou moeten geven. Een auto geeft toch ook geen voorrang aan iemand die achter hem rijdt?

Tuurlijk is het voor het kind de veiligste methode. Maar als ik netjes mijn hand uitsteek weet die auto dat hij mij niet in moet gaan halen, en hoort hij mij toch gewoon naar links te laten gaan?

Toegevoegd na 1 week:
iedereen heel erg bedankt voor de reacties.

natuurlijk blijf ik voorzichtig met linksafslaan.
Maar ik ga er nu van uit, dat als de auto redelijk dicht achter me zit, dat hij dan wel degelijk voorrang heeft, en de auto iets verder weg niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij hoef jij inderdaad de auto's achter je geen voorrang te geven, als jij aangeeft dat je af gaat slaan, mogen zij niet meer jou gaan inhalen. Maar zelf doe ik doe het toch vaak wel, als fietser. Als het fout gaat (de auto zag niet dat ik wilde afslaan, rijdt te hard oid), is het weliswaar niet mijn schuld, maar ik ben wel degene die gewond kan raken. Dus ik ben gewoon extra voorzichtig. Maar qua verkeersregels is het niet nodig.

Als fietser ben je niet alleen een kwetstbare verkeersdeelnemer die voortdurend wordt ingehaald door sneller verkeer (auto's),maar zit je ook nog eens helemaal aan de rechterkant van de weg. Maar eigenlijk ben je een onderdeel van het 'rijtje' verkeer. Als de ene auto wil afslaan, moet die daarachter in theorie (want in de praktijk merk je er weinig van) even wachten. En dat geldt dus net zo goed voor de fietser waar je in de auto 'achter' zit. De langzame fietser rechts is echter ook een onderdeel van het rijtje verkeer, en als deze voor je wil afslaan, moet hij dat kunnen doen. Net zoals een auto niet eerst een voor-rijdende auto die linksaf wil slaan, in gaat halen. Maar door je kwetsbare positie, moet je voor je daadwerkelijk je manouevre afmaakt, wel even checken of de auto's achter je je goed hebben gezien en niet te hard gaan, zodat je dat veilig kunt doen. Niet zozeer voorrang dus, het is gewoon 'jouw beurt'. Zou je echt moeten wachten tot er in velden of wegen geen auto te bekennen is, dan wordt het oversteken.

Ik hield mijn kinderen altijd het volgende voor: "Als je het niet erg vindt dat er op je grafsteen komt te staan: EIGENLIJK HAD IK VOORRANG! RIP! "

Jij mag niet naar links (baan opschuiven of afslaan) als je zelf wordt ingehaald. Of dit nu als fietser of auto is, maakt geen verschil. Zo mag je ook niet versnellen als je zelf wordt ingehaald. Zo gezien heeft het achteropkomende voertuig 'voorrang' (ook al is het geen primaire voorrangsregel).

Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer. Als je fietser bent en je wilt linksaf, *moet* je alle auto's die rechtdoor willen, voor laten gaan. Dat geldt zowel voor auto's die jou inhalen, als voor auto's die jou tegemoet komen (die dus op de andere weghelft rijden). De regel geldt ook voor voetgangers. Jij, als fietser, zult rechtdoorgaande voetgangers voor moeten laten gaan als jij afslaat. Of je nu linksaf slaat of rechtsaf, voetgangers die rechtdoor lopen hebben voorrang, ongeacht of ze links of rechts lopen, ongeacht of ze in dezelfde richting lopen als de richting waarin jij fiets, of jou juist tegemoet lopen. Als je automobilist bent, geldt dezelfde regel. Als je rechtsaf wilt slaan, moet je voorrang verlenen aan die fietser die net rechts van jou rijdt en rechtdoor wil. Je moet ook voorrang verlenen aan de fietser die een stukje achter je rijdt en rechtdoor wil. Je mag die fietser niet hinderen, met andere woorden, jij moet die fietser in staat stellen met ongewijzigde snelheid rechtdoor te rijden. Ook fietsers die op de andere weghelft jou tegemoet rijden en rechtdoor willen, hebben voorrang op jou. Je moet ook voetgangers voor laten gaan. Daarvoor geldt hetzelfde verhaal als hierboven. Als jij, als automobilist, linksaf wilt slaan, moet je *ook* voorrang verlenen aan andere automobilisten die jou op dat moment aan het inhalen zijn. Bedenk dat het op voorrangswegen en op voorrangskruisingen is toegestaan om elkaar in te halen. Als jij linksaf wilt en je wordt op of nabij de kruising ingehaald door een andere auto, die dan dus op de andere weghelft rijdt, *moet* jij voorrang geven. Dat jij je richtingaanwijzer al een tijd lang gebruikt, is niet van belang - die ander heeft voorrang! In de praktijk zal dit worden genuanceerd als het voor de rechter zou komen. Iedere verkeersdeelnemer heeft namelijk ook een voorzorgsplicht. Je moet rekening houden met mogelijke illegale akties van andere verkeersdeelnemers. De inhalende automobilist had er in dit geval dus rekening mee moeten houden dat jij zou afslaan zonder uit te kijken. Het zal dus waarschijnlijk een gedeelde aansprakelijkheid worden. Desalniettemin blijft de voorrangsregel gelden, die zegt dat de inhalende automobilist voorrang heeft op de afslaande automobilist.

Nee als je voorrang wil hebben dan moet je je hand uitsteken en tegen de as van de weg gaan rijden.

Ja! Als je aan het autorijden bent moet je ook in al je spiegels kijken of er niet iemand is die op het punt staat jou in te halen. Is dit het geval heeft die persoon voorrang. Als je op de fiets zit en er rijdt een auto 'achter je' is het een kwestie van seconden tot deze je inhaalt (duurt het langer had je allang af kunnen slaan). Het uitsteken van de hand geeft aan welke kant je op gaat, maar geeft jou geen voorrang.

licht er aan aan of je afslaat

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100