Hoe span ik de ketting van mijn fiets aan? Hij ligt er erg los op en schiet er telkens van af.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Fietsen
4.4K

Antwoorden (8)

het verstellen van de lengte waaraan je ketting ligt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Achterwiel los en naar achteren schuiven....

Als dat niet helpt koop een nieuwe ketting omdat de oude te uitgerekt is geworden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neeee.... Een ketting rekt uit naarmate die ouder wordt. Komt door het gebruikt. Heb je je weleens afgevraagd hoeveel kracht er in zo'n ketting zit? Aldus zou het kunnen voorkomen dat wanneer je je wiel losmaakt en deze helemaal naar achter schuift om de ketting aan te spannen dat de ketting nog steeds los is. Ergo, nieuwe ketting kopen.
Je kunt je achterwiel iets naar achteren zetten maar wanneer je ketting te veel gaat wijken zul je er een schakel tussenuit moeten halen. Dit is prima zelf te doen.

(Zal even voor je zoeken naar een linkje met handleiding en deze hieronder in de reacties melden.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aan de onderzijde van de achtervork van je fiets ziteen bout. Achter deze bout zit de kettingspanner. Wel allebei de bouten los draaien, kettingspanner aandraaien en daarna de bouten weer vastzetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm. Ik zie dat de mogelijkheid om linkjes te plaatsen in de reacties is uitgeschakeld. Bij deze dan maar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bouten van je achterwiel allebij losdraaien (niet helemaal eraf, gewoon los). Vlak daarbij zitten twee vleugeltjes met een kleiner boutje, waarmee je het wiel naar achteren kunt stellen (door de bout aan te draaien gaat het wiel naar echter, en de ketting dus strakker). Zorg wel dat het wiel weer recht staat als je de bouten vastdraait.

Als je ketting erg versleten is, dien je de ketting *en* de tandwielen tegelijk te vervangen. Als je dat niet doet, slijt een nieuwe ketting extreem snel. Dit geldt voor een fiets, maar ook bijv. voor een motorfiets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Google: Hoe span ik mijn fietsketting?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Al gelukt? :)