Het is bij fietsen met je hond heel belangrijk, dat je hond 'in draf' blijft - galopperen is niet goed voor z'n gewrichten...Maar als je een hond hebt met een tomeloze energie, of een hele lichte HD, is het prima om de spieren rondom de heup zo sterk mogelijk te maken, en de conditie rustig op te bouwen. Er is een speciale 'Springer" op de markt, die voorkomt, dat je hond te dicht bij de spaken van je fiets kan komen, de lijn van de hond wordt bevestigd aan een veer, zodat hij niet echt heel precies naast de fiets hoeft te lopen, en mocht er onverhoopt tóch een paaltje tussen je hond en de fiets opduiken, is je hond meteen los, door een mechanisme.
Het is dus wél zaak, dat je hond goed 'hier' komt voordat je met de fietstraining gaat beginnen : en dan vanuit wandelen naast de fiets langzaam opbouwen tot jij op de fiets zit, en je hond ontspannen naast je loopt. Pas dan kan je aan de conditie gaan werken, door rustig op te bouwen qua lengte van de tocht. Ook belangrijk voor het opbouwen van een goede laag eelt onder de voeten !!
En denk eraan, in deze tijd van het jaar, dat je de haartjes tussen de eeltjes wegknipt : sneeuw kan daar 'knikkerballetjes' tussen maken aan de haartjes, en dat kan héél pijnlijk worden tijdens het lopen voor de hond. Veel plezier - het is weer eens een leuke afwisseling voor eindeloos ballen gooien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor, je mag meenemen wat je wilt, ook fietsen en aangelijnde honden... (alleen geen wapens en drugs)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je mag fietsen met een aangelijnde hond, mits veilig en zonder gevaar voor het overige verkeer. Dit zegt de verkeerswet er over:
Het verkeersreglement staat niet toe dat een hond links van de fiets loopt. Als de hond dus gewend is om links van je te lopen, dan zul je de hond eerst moeten leren op een speciaal commando rechts van je te lopen.

Het is verstandig om een speciaal hulpstuk aan je fiets te monteren waaraan de lijn van de hond vastzit, dit voorkomt dat je met losse handen moet fietsen en dat de lijn verstrikt raakt in het wiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je artikel 5 van de Wegenverkeerswet in gedachten houdt:
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd".
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En niet alleen in gedachten houden ook navolgen :-P +1
AWM
14 jaar geleden
Als dát zou kunnen...
Op de markt heb je speciale houders waar je je hondenriem aan vast kunt maken zodat je met je hond aan de riem kunt fietsen.

Het hangt sterk af van het hondenras of het verstandig is om met een hond te fietsen. De meeste honden vinden het overigens niet leuk (ook al train je het). Sommige hondenrassen kunnen de belasting van het naast een fiets rennen ook niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat mag...
Wanneer U op een veilige plaats bent, waar geen ander verkeer is of wegen vlak in de buurt zijn dan mag hij natuurlijk wel lekker los rennen. Als U dan een andere hond tegenkomt die wel aangelijnd is dan kan het verstandig zijn om Uw hond ook weer aan de lijn te doen. U weet immers niet waarom de andere hond aan de lijn loopt. Hij kan zich agressief t.o.v. andere honden gedragen bijvoorbeeld, of loops (dan is het wel een "zij" natuurlijk) of net geopereerd zijn. Door op een dergelijke manier rekening met elkaar te houden wordt de wandeling voor iedereen aangenaam. Natuurlijk leert U Uw hond om netjes mee te lopen zonder aan de riem te trekken, niet achter fietsers en trimmers aan te gaan stieren en ruimt U de ontlasting op als het op een plaats ligt waar het niet thuis hoort.