De onderste ring los maken als het goed is. Dan kan je hem omhoog schijven. Maar als het geen ring is, kan het niet.
Toegevoegd na 1 minuut:
Nee, ik zit fout. Het is zoals hieronder is gezegt is de bout bovenop.
Ja, precies, meestal is een tik op z'n kop nodig en ook niet helemaal losdraaien, anders kun je de fiets op zijn kop zetten om die klemplug weer te pakken te krijgen.
ja het kan geen kwaad om hem helemaal los te draaien
27 juni 2011 14:17
-1 Neeeee, niet doen, dat is je balhoofd!
Om de boel weer te herstellen, stap voor stap de bovenste moer (meestal sleutel maat 32, 32mm bahco voldoet ook) een beetje losdraaien, dan de onderste kloksgewijs lichtjes vastzetten en dan even iets losse. Wanneer je dan de moer op deze afbeelding vastdraait druk je de onderste moer ook nog een beetje vaster. Als je het goed hebt gedaan mag er geen speling op je vork zitten, maar het stuurwiel moet spoepel en vrij kunnen draainen. Als het een beetje "klikkerig/stapdgewijs" aanvoelt zit de onderste moer te vast, dan weer opnieuw beginnen.
Draai de bout op het stuur een beetje los .
Niet te veel omdat onderaan de bout een tapse moer zit die een stukje onderin de stuurbuis zit en daardoor het stuur vastzet .
Leg nu een oude lap op de moer om hem niet te beschadigen .
En sla nu met een hamer op de moer zodat de tapse moer vrij is .
Stuur hoger zetten en dan de bout weer aandraaien .
Helemaal goed! Dat is de truuk als hij (veel's te) vast zit..!
01 juli 2011 01:36
Bedankt . En als hij echt vast zit dan iets verder draaien tot de bout ongeveer een kleine centimeter los is . En dan kleine stevige tikken met de hamer .
Klosje hardhout ertussen gaat ook, de bout niet beschadigen is een pre. Met een lapje is mijn ervaring dat de hamer er toch een deuk in kan maken, als het wigje nogal vast zit. Als het allemaal érg vast zit er eventueel een beetje kruipolie in laten lopen, als de bout een beetje los zit heb je wat ruimte daarvoor, dan een paar minuutjes in laten trekken.