ik heb in de achterband van mijn fiets een aantal kleine scheurtjes en 1 flinke scheur zitten. Kan dit kwaad?

het gaat hier uiteraard alleen om de buitenband

Toegevoegd na 5 minuten:
*mocht het nodig zijn: is het gemakkelijk om een nieuwe buitenband op de fiets te zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
15K

Het beste antwoord

Een van de functies van je buitenband is om te zorgen dat de binnenband goed op spanning kan blijven en dat de spanning van de binnenband overal hetzelfde is, zodat de binnenband niet op de ene plek meer last heeft van de druk (en dus harder slijt) dan op de andere plek.

Als je buitenband gescheurd is dan kan de binnenband op die plek makkelijker uitdijen en slijt hij daar dus harder.

Maar een belangrijker probleem is dat als je erop doorrijdt, en vooral als je dan een hobbel pakt (verkeersdrempel, stoeprand etc), de scheur in de buitenband plotseling open kan barsten. Dan krijg je een klapband omdat de binnenband dan plotseling niet meer tegengehouden wordt. Dat is gevaarlijk, want dan kun je uitglijden en bovendien geeft het een enorme knal en daar kun jij maar ook de mensen in het verkeer om je heen enorm van schrikken met alle risico's van dien.

Met barsten in mijn buitenband rijd ik persoonlijk absoluut niet door (hooguit voorzichtig nog even naar huis) wegens die risico's.

Vervangen van buitenband is meestal niet moeilijk, maar het hangt er, zoals altijd, weer helemaal vanaf. Vooral of het de voorband is of de achterband. Voorband is meestal heel makkelijk, gewoon boutjes van de as een beetje losschroeven en bandje wisselen. Achterband kan lastiger zijn... Vooral als je tandwielversnellingen hebt, dan moet je net even weten hoe het met die ketting zit. Maar uiteindelijk is het in principe hetzelfde: boutjes van de as losschroeven en bandje wisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En anders even naar de fietsenmaker, die heeft er voor gestudeerd!

Andere antwoorden (4)

Ja denk het wel, de binnenband gaat dan in die naden zitten, en dan scheurt de binnenband! Doe anders wat ductape aan de binnenkant van de buitenband ;)
Succes,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dit moment kan het geen kwaad, maar het is wel raadzaam om hem binnenkort te vervangen.

Maar om nu te zeggen dat je absoluut niet meer mag rijden; Nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Direct de buitenband vervangen, zo nodig gelijktijdig met de andere buitenband.

Bedenk dat als u door blijft rijden op een onveilige fiets
u een klapband kunt krijgen op een kritieke situatie in het verkeer.

En het is niet zeker of de medebestuurders daarop tijdig
kunnen anticiperen.

Ook zou ik die fiets niet uitlenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt waarschijnlijk doordat je een tijdje met een zachte band hebt gereden. Met iemand achterop en een zachte band komen die scheurtjes er helemaal snel in.

Zie je door die scheur de binnenband zitten?
Dan een andere band erop.
Zie je de binnenband niet en als er niet veel draadjes kapot zijn (die draadjes noemen ze ook wel canvas)
dan kan je er rustig mee doorrijden.