Als bij een nieuwe kinderfietsje het achterwiel niet goed door draait, waar kan dat aan liggen

als je het fietsje achter optilt en je draait met je hand aan de trappers, bij het ene fietsje draait het achterwiel nog na, en bij het andere staat het achterwiel meteen stil. Het trapt ook iets zwaarder. Waar kan dit aan liggen. Aan de ketting???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
9K

Het beste antwoord

Als het een nieuw kinderfietsje is, dan moet je voornamelijk zoeken in een soort montagefout.
Bijvoorbeeld dat de moeren op de achteras te strak zijn aangedraaid, waardoor er te veel spanning op de lagers komt (dat zijn de moeren die niet als buitenste op de as zitten, maar iets verder naar binnen, die dus binnen het frame vallen).
Of er is geen vet in de lagers gedaan.
Of misschien loopt het wiel wel ergens tegen aan, dat is nog het gemakkelijkst om te controleren.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan liggen aan dat je achterband tegen de remblokken aan komt als dat zo is moet je gewoon even fietsen en dan rijd hij weer normaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zijn de lagers versleten of zoals hierboven gezegt, misschien komen de remblokken tegen de velg aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft niks met de ketting te maken. Als de ketting te strak staat lopen de trappers stroef, maar dat heeft geen effect op het wiel, want dat zijn gescheiden systemen. Je kunt dit zien door met je hand het achterwiel een zwieper te geven. Ook dan zal hij vastlopen.

Een vastlopend achterwiel betekent dat er iets aanloopt. Dat kan bijv. een remblokje zijn, of de buitenband die tegen de velg aankomt. Als het het remblokje is, dan moet je die opnieuw stellen. Dat doe je door hem los te schroeven en er een ringetje uit te halen (waardoor het blokje iets verder van het wiel komt te zitten) of door de hele achterrem 1mm te "draaien". Als het de buitenband is kun je daar iets lucht uithalen, of de velg iets verbuigen. Het kan ook zijn dat het achterwiel niet helemaal recht in het frame zit. Dan moet je het achterwiel even losdraaien (met de schroef op de as) en er weer recht inzetten.

In principe zou je het dus zelf moeten kunnen oplossen. Als er niks aanloopt, maar het wiel toch direct stil komt te staan, dan zitten de kogellagers in het wiel niet goed. Daarvoor zul je terug moeten naar de winkel.