Waarom is de achterwiel van mijn fiets viezer dan de voorwiel?

ik heb hem al een jaar en de voorwiel is prima schoon na een jaartje 5dagen per week naar school... maar de achterband zit vol met gedroogd zand

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vroeg ik me laatst ook al af, temeer omdat me opviel dat het bij mijn auto precies andersom is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de antwoorden kan ik uitmaken dat u waarschijnlijk een voorwielaangedreven auto heeft... en alle auto's hebben meer remdruk op de voorwielen (voor meer stabiliteit tijdens het afremmen) =)

Het beste antwoord

Een aantal redenen.

1.
Het voorwiel spat vuil op, dat deels op het achterwiel terechtkomt.

2.
Het voorwiel is "opener". Er kan zich moeilijk vuil ophopen. Het achterwiel zit voor een groot deel opgesloten tussen jasbeschermers, en daar kan zich lekker veel vuil ophopen.

3.
Weer die openheid: het voorwiel regent makkelijker schoon, want de regen kan het hele voorwiel treffen zodra de regen maar een tikje schuin staat. Bij het achterwiel ligt dat moeilijker. Ten eerste door de al genoemde jasbeschermers. Ten tweede door de bagagedrager, waar vaak ook nog bagage op ligt. Ten derde door jou: als je fietst, komt de regen een tikje van voren (door jouw snelheid). Daardoor houdt jouw lichaam het achterwiel een beetje droog, terwijl het voorwiel lekker schoon kan regenen.

4.
Bij het achterwiel zit veel meer mechaniek: ketting en versnelling. Die worden gesmeerd met vet, en dat komt er altijd een beetje uit. Het achterwiel is daardoor net wat vettiger dan het voorwiel, en vuil kleeft prima vast aan iets wat vettig is.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat bij het achterwiel de 'techniek' zit. Aandrijving, kettingwielen enzo. Dat gedeelte wordt als het goed is gesmeerd met vetten en oliën die neerslaan op de velg. Daardoor is dat gedeelte gevoeliger vuil aan zich te hechten. Zo simpel is dat.....