Gelden snelheidslimieten ook voor fietsers?

Met de harde wind van de laatste dagen fiets ik regelmatig sneller dan 30 km/h, nu ben ik niet bang hiervoor bekeurd te worden maar vroeg het me af of hier een wet/regel voor is. En als het snelheidslimiet ook voor fietsers geldt, is er dan als eens iemand voor bekeurd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Maximale snelheid geld alleen voor motorvoertuigen. Voor een fiets, step, rolschaatsen e.d. dus niet. als je op de link klikt kun je alle verkeersregels en tekens downloaden.

Ja die is er. Binnen de bebouwde kom is dit 30 km/h en buiten de bebouwde kom 35 km/h. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik twijfel tussen dit en tussen 25 km/h en 30 km/h.

Gezien de bovenstaande antwoorden is deze er dus niet. Maar vanuit praktisch oogpunt kan je dit ook al beredeneren. Heb je wel eens een politieagent zien laseren op een fietser? Daarnaast heeft je fiets ook geen kilometerteller, dat is niet een eis waar een fiets aan hoeft te voldoen. Het lijkt me dat als ze een maximumsnelheid in zouden willen stellen (hypothetisch dus), dat je fiets dan ook op zijn minst met een kilometerteller moet zijn uitgerust.

Pas nog een documentaire over ligfietsen op TV. De max snelheid bestaat niet en is dus een maas in de wet. Zoiets als het kalf en de put. Er moeten eerst ongelukken gebeuren alvorens de regelgeving wordt aangepast.

Nee! Zelfs niet voor een electrische fiets, wat toch eigenlijk ook een motorvoertuig is...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100