Gelden snelheidslimieten ook voor fietsers?

Met de harde wind van de laatste dagen fiets ik regelmatig sneller dan 30 km/h, nu ben ik niet bang hiervoor bekeurd te worden maar vroeg het me af of hier een wet/regel voor is. En als het snelheidslimiet ook voor fietsers geldt, is er dan als eens iemand voor bekeurd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1.3K

Het beste antwoord

Maximale snelheid geld alleen voor motorvoertuigen.
Voor een fiets, step, rolschaatsen e.d. dus niet.
als je op de link klikt kun je alle verkeersregels en tekens downloaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, niet voor alle bestuurders. Voor de meeste wel, maar niet voor fietser s en paarden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die is er. Binnen de bebouwde kom is dit 30 km/h en buiten de bebouwde kom 35 km/h.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik twijfel tussen dit en tussen 25 km/h en 30 km/h.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien de bovenstaande antwoorden is deze er dus niet. Maar vanuit praktisch oogpunt kan je dit ook al beredeneren. Heb je wel eens een politieagent zien laseren op een fietser? Daarnaast heeft je fiets ook geen kilometerteller, dat is niet een eis waar een fiets aan hoeft te voldoen. Het lijkt me dat als ze een maximumsnelheid in zouden willen stellen (hypothetisch dus), dat je fiets dan ook op zijn minst met een kilometerteller moet zijn uitgerust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, aangegeven toegestane maximum snelheden gelden in principe ook voor fietsers (zijn ook bestuurders).
Probleem is dat een fiets niet gekentekend is en -als de 'gezagsdragers' dit al zouden willen- moeilijk te bekeuren / te flitsen is, anders dan via een staandehouding.
Het lijkt mij in de praktijk aannemelijker dat een fietser pas aangehouden zal worden als deze gevaar of hinder in het verkeer veroorzaakt (artikel 5 - kapstokartikel).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je haalt meerdere dingen door elkaar, de waarheid is dat alleen artikel 5 gebruikt kan worden om een fietser aan te pakken die zo snel rijdt dat hij hinder of gevaar veroorzaakt, de maximumsnelheden die voor bijvoorbeeld autobestuurders gelden zijn niet van toepassing op fietsers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een bord 30 km (zone), in een erf, of bij andere op verkeersborden aangegeven snelheidsbeperkingen !?
Ik ga voor dit antwoord:
http://forum.infopolitie.nl/search.php?t=7476 Alhoewel ik -zoals aangegeven- ook eerder aan art. 5 denk.
Pas nog een documentaire over ligfietsen op TV. De max snelheid bestaat niet en is dus een maas in de wet. Zoiets als het kalf en de put. Er moeten eerst ongelukken gebeuren alvorens de regelgeving wordt aangepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee!
Zelfs niet voor een electrische fiets, wat toch eigenlijk ook een motorvoertuig is...