Als je nou een achtervolging hebt en je ontkomt de politie maar ze hebben je kenteken wat gebeurd er dan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ze gaan zeker even bij je aanbellen en wat vragen aan je stellen als jij de eigenaar van de auto bent.
Ritsuka
6 jaar geleden
Dan zoeken ze je gewoon thuis op. Zag het laatst in Wegmisbruikers, met 2 jongens op een scooter. Ze belden gewoon daar aan en lieten de ouders de beelden zien.

Antwoorden (3)

Dan komt de politie bij je huis aan de deur om met je te praten en zonodig alsnog een boete uit te schrijven of een andere maatregel te nemen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De politie hoeft niet bij de kentekenhouder aan huis te verschijnen en zeker niet om alsnog een boete uit te schrijven.Afhankelijk of het gaat om een verkeersovertreding of verkeersmisdrijf kan men een OM-transactie verwachten of een schriftelijk verzoek van de politie om op het bureau te verschijnen om als verdachte te worden gehoord.
Antoni
6 jaar geleden
Ik baseerde mijn antwoord op beelden uit televisieprogramma's als Wegmisbruikers, maar ik ga ervan uit dat jij ook gelijk hebt.
Dan ben je als geregistreerde houder van dat kenteken het haasje, tenzij je kunt aantonen dat je niet de bestuurder was op dat moment.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
In Nederland werkt het andersom. Je bent onschuldig tot het bewezen is dat je schuldig bent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus je bent het haasje, en in dezelfde zin toch niet?!? Wat probeer je hier te zeggen? Want zoals het er nu staat klopt er niks van.
LeonardN
6 jaar geleden
Door het woord "tenzij" klopt de logica in de zin prima. Juridisch klopt het niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Door het woord "tenzij" klopt de logica in de zin prima."
In sommige gevallen ben je helemaal niet het haasje, de politie kan mij achtervolgen omdat ik de boodschappen op het dak had laten staan en zij dat even willen na bezorgen, feit blijft dat het antwoord helemaal niks toevoegt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Add. Het woordje tenzij impliceert of/of maar het is en/en
LeonardN
6 jaar geleden
Tenzij betekent, behalve als, de zin is dus: Dan ben je als geregistreerde houder van dat kenteken het haasje, behalve als je kunt aantonen dat je niet de bestuurder was op dat moment. Prima logische zin. Snap niet dat je hem niet snapt. Of het wat toevoegt staat daar los van.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ @tsaar, inderdaad, de geregistreerde kentekenhouder is altijd aansprakelijk, tenzij hij kan bewijzen dat hij op dat moment niet de bestuurder was én daarbij de identiteit en de adresgegevens van de bestuurder bekend maakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Prima logische zin. Snap niet dat je hem niet snapt." Omdat er situaties zijn dat je niet de bestuurder bent, maar toch verantwoordelijk bent, bijvoorbeeld dat je toegestemd hebt dat iemand je auto/brommer leent terwijl deze geen rijbewijs bezit, je sleutels in het contact laat zitten waardoor iemand in de verleiding komt om een stukje te gaan joyriden met je voertuig. Jij zit op het grammaticale stuk die zin te beoordelen terwijl ik inhoudelijk die stelling afkeur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een vriend van mij is ooit geflitst met meer dan 50km/h te hard. Hij kreeg een brief thuis dat hij voor de rechter moest komen en moest daar ook een handtekening onder zetten dat hij de bestuurder was.
Wat als hij niet had getekend? Of wat als het echt iemand anders was en geen schuld bekent?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Lucas010, Ook als uw vriend zegt niet de bestuurder te zijn geweest, of niet zegt dat hij wel de bestuurder was, maar de identiteit van de eventuele andere bestuurder niet kan bewijzen dan blijft uw vriend als de kentekenhouder aansprakelijk voor de op de overtreding staande straf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij verdenking van een snelheidsoverschrijding van 30 km/u of meer en de bestuurder niet door de politie kon worden staande gehouden krijgt de kentekenhouder altijd een brief thuisgestuurd van het CJIB met het onderwerp 'kennisgeving strafbaar feit en ontbieding verhoor'.
In de brief wordt u gevraagd om (telefonisch)contact op te nemen met het CJIB voor het telefonisch afleggen van een verklaring.
Het CJIB stelt vragen zoals: wie was de bestuurder of waarom reed u zo hard.
Een onbekend gebleven bestuurder is iemand die een misdrijf met een motorrijtuig heeft begaan en van wie de politie de identiteit niet weet. De politie heeft dan enkel de beschikking over het kenteken van het motorrijtuig, bijvoorbeeld omdat de politie niet in staat is geweest om de bestuurder staande te houden of dat de bestuurder de plaats van het verkeersongeval heeft verlaten.
Als de politie de beschikking heeft over het kenteken kan zij hierdoor de eigenaar van de auto achterhalen om deze aansprakelijk te stellen.

De aansprakelijkheid van de kentekenhouder bij een onbekend gebleven bestuurder en de manier van afhandeling door de politie, is afhankelijk het soort verkeersdelict.
1. Als het een verkeersovertreding WAHV betreft (Wet Mulder) is de kentekenhouder aansprakelijk voor de gedragingen verricht met een motorrijtuig waarvan het kenteken op zijn naam is gesteld. De transactie zal worden verstuurd aan de kentekenhouder die in het proces-verbaal wordt vermeld, het zoeken naar de feitelijke bestuurder kan achterwege worden gelaten.

2. Bij een verkeersovertreding die niet wordt afgedaan op basis van de wet Mulder is de kentekenhouder aansprakelijk voor de op de overtreding staande straf ook als hij zegt niet de bestuurder te zijn geweest maar de identiteit van de bestuurder niet bekend maakt.

3. Indien het om een verkeersmisdrijf gaat zal de politie op grond van artikel 165 WVW een brief aan de kentekenhouder van het motorrijtuig sturen met de vordering om de identiteit van de bestuurder door te geven.
Het is een standaardformulier waarop de kentekenhouder moet aangeven of hij de bestuurder was op de datum van het misdrijf, en zo neen, dan dient hij de identiteit en de adresgegevens van de bestuurder op te geven.
Indien de kentekenhouder weigert om de identiteit van de onbekend gebleven bestuurder door te geven of wanneer hij de identiteit niet kent, kan hij hiervoor worden bestraft op grond van de Schending van de informatieverplichting.

In de gevallen 2 en 3 krijgt de kentekenhouder in ieder geval een brief van de politie met het verzoek ‘om te verschijnen aan het bureau om als verdachte te worden gehoord’.

Toegevoegd na 35 minuten:
Als de kentekenhouder reeds als verdachte van een verkeersmisdrijf is gehoord is deze niet verplicht aan de vordering ex artikel 165, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 gevolg te geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jij gaat alleen maar uit van een misdrijf, er zijn tal van redenen te bedenken die niets met een misdrijf van doen te hebben waar de politie toch een achtervolging inzet, raar rijgedrag bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik behandel tweemaal de mogelijke gevolgen van een verkeersovertreding door een onbekende bestuurder en maar één keer de mogelijke gevolgen van een verkeersmisdrijf. punt 1 gevolgen nav verkeersovertreding Mulder wet
punt 2 gevolgen nav verkeersovertreding niet afgedaan op grond van wet Mulder
punt 3 gevolgen nav verkeersmisdrijf dat altijd via de rechter wordt behandeld. Raar rijgedrag (van een bestuurder, die zich onttrekt aan de achtervolging door de politie), kan aangemerkt worden als een verkeersmisdrijf. Wegrijden zonder gegevens achter te laten na veroorzaken van zelfs zeer lichte materiële schade is altijd een verkeersmisdrijf. Een misdrijf is niet alleen moord of doodslag.
Ieder strafbaar feit is in feite een misdrijf.
Overtredingen zijn lichte misdrijven, lichte strafbare feiten
Misdrijven zijn ernstiger vergrijpen.
Zeer ernstige misdrijven zijn misdaden.