Is het normaal dat het stuur van een piaggio zip als het ware in het midden klikt als je na een bocht weer terug recht stuurt ?

Toen ik op een piaggio zip reed, klikte het stuur zegmaar als een soort vering terug naar het midden toen ik na een bocht weer terug recht stuurde. Dit was niet eenmalig, maar bij elke bocht. Mijn vraag aan jullie: hoort dit bij een piaggio zip of is dit een mankement aan deze scooter zelf ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

Dit hoort niet bij een Piaggio Zip, en bij geen enkele scooter of (motor)fiets!..
Je duidelijke beschrijving doet vermoeden dat de lagering van het geheel van stuur en voorwiel (het zgn. balhoofdlager) “ingeslagen” is. Er is dan door de hamerende werking van oneffenheden en eventueel speling op het balhoofd een (of meer) putje(s) ontstaan in de stand waarin het stuur tijdens het rijden meestal staat: rechtuit.

Het zit zo: normaal moet een stuur soepel naar links en rechts kunnen draaien, zonder een zwaar punt ergens (dat kun je voelen door iemand achterop te laten zitten het voorwiel vrij van de grond te hebben, bijvoorbeeld door de scooter op de middenstandaard te ztten en iemand achterop te laten zitten zodat het voorwiel vrij van de grond is.
Er mag echter ook weer geen speling op de as van het stuur zitten, dat wil zeggen: als je het voorwiel (met afgezette motor) tegen een muur of een betonnen paaltje drukt, met het stuur rechtuit, en dan met je handen aan het stuur wijdbeens links en rechts van de scooter staand doordrukt, mag je geen klik voelen waarbij het stuur wat naar voren schiet en het voorwiel iets naar achteren beweegt, of beter gezegd, waarbij de scooter eigenlijk iets naar voren komt doordat het voorwiel ten opzichte van de scooter iets naar achteren komt. Tegen een muurtje duwend voel je dit beter dan wanneer je alleen maar de voorrem inknijpt.

Als er wat speling in de lagering van het voorwiel en stuur zit, dan gaat het hele stuur door die speling bij het rijden over oneffenheden steeds wat meer voor- en achterwaarts bewegen, en dan worden de ronde kogels van het kogellager met de speling door dat slaan in de normaal mooi gladde lagerschaal gehamerd en worden putjes in de lagerschaal steeds dieper. De meeste schokken gebeuren met het stuur in de middenstand, en dan zijn de kogels altijd precies op dezelfde plek: dáár vallen dus de klappen.

Als er zo’n ‘putje’ in de lagering is ontstaan, dan wil het stuur steeds precies in die middenstand blijven, en zo wordt normaal met een tweewieler sturen op zijn minst een vermoeiende en onnatuurlijk aanvoelende bezigheid. Want het stuur heeft een voorkeursstand gekregen, en bij een tweewieler wordt dat geleidelijk heel vervelend.

Je vindt meer over dit onderwerp door online te zoeken met de losse woorden ingeslagen balhoofdlager.

Wat zeggen kenners hierover? (Zie vervolg in reactie)

Toegevoegd na 16 minuten:
Het is dus wél een tekortkoming, maar geen heel abnormaal slijtagebeeld. Reparatie is wel nodig.
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Uit de praktijk: “Maar je zal er versteld van staan hoeveel mensen er met een verrot balhoofd rondrijden, ik krijg wel es motoren in de werkplaats waarvan ik denk hoe kun je er mee rijden.
Dit komt omdat het inslaan heel geleidelijk gaat en je dat dan niet verneemt maar als er nieuwe inzitten verneem je het wel degelijk, vaak voel je als je het spul nog in mekaar heb zitten een dood punt, maar als je dan de poten eruit hebt en je kroonplaat zodat je alleen je t-stuk er nog in hebt dan schrik je pas echt hoe vast het zit!”
http://www.blackbirdownersclub.eu/phpBB3/viewtopic.php?p=52693&sid=221b0f159a4f73be85dfe5fecd122931#p52693 “Ik heb vandaag bij mij de boel losgehaald om de lagers te inspecteren, ik constateerde dat het bovenste lager compleet droog stond, daarnaast zag ik dat het lager al behoorlijk was ingeslagen. Omdat ik hoop de boel te kunnen rekken tot het winteronderhoud heb ik alles goed schoongemaakt, de lagers en schalen zoveel mogelijk verdraait tov elkaar en de boel weer in elkaar gezet. Het resultaat is nu al super, de speling is eruit, het dode punt ook (ik kan het stuur van links naar rechts draaien zonder zware punten te voelen.”
(Zelfde bron, pagina 2). Zoek zelf gerust verder met de twee losse woorden ingeslagen balhoofdlager en verrijk je kennis met wat er online te vinden is over dit voor goed sturen van tweewielers erg belangrijke onderwerp!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord ! .. Ik zal eens gaan kijken of ik het zelf met wat geduld krijg gerepareerd, want ik heb die balhoofdlager-setjes al voor een tienje of 15 euro ofzo online gezien & ik geloof best dat het laten repareren in een scooterzaak nogal duur kan oplopen in arbeidsloon toch ?