hoeveel km kun je rijden met een volle tank van een 4takt vespa sprint 25 km?

ik heb laatst een nieuwe Vespa gekocht en wil hiermee graag naar school rijden maar heb geen idee hoeveel kilometer ik kan rijden met een volle tank... het gaat om benzine toch?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
92.8K
Reddie
6 jaar geleden
Ik weet niet of het om benzine gaat.
Maar in het instructieboekje staan alle technische gegevens van je Vespa.

Antwoorden (3)

Dat zal ongeveer 250km zijn.

Toegevoegd na 42 seconden:
Het gaat inderdaad om benzine
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens de fabrikant is de tankinhoud 7 liter.
Verbruikscijfers van fabrikanten zijn meestal erg optimistisch. Dat staat trouwens min of meer in de voetnoot van mijn bron:
http://www.vespa.com/dam/jcr:2d3aa4d4-1bcc-4b62-add9-8fc13bdc4052/Vespa_Version_21_Mar_6-lowres.pdf
Die bron gaat uit van een niet-begrensde scooter. Het verbruik van een begrensde scooter zoals de snorscooterversie in Nederland zal wel wat afwijken – en dat hoeft niet vanzelf gunstiger uit te vallen.
Op basis van het hierin genoemde theoretische verbruikscijfer van 41,15 km per liter kun je 7 x 41,15 = 288 km uitrekenen.

Dat is echter theorie.
Ik zou echter in het begin op niet meer dan ruim 200 km _plannen_. Het aantal keren dat je moet afremmen of zelfs stoppen voor een stoplicht gaat aardig invloed hebben, en je wil niet de laatste liter oprijden en dan moeten gaan lopen!
Als je bijhoudt bij welke kilometerstanden je tankt en hoeveel er dan telkens in gaat, kom je vanzelf op wat de scooter in jouw omstandigheden gemiddeld verbruikt.

Toegevoegd na 3 minuten:
En voor deze 4-takt scooter moet je inderdaad benzine tanken, geen mengsmering.

Toegevoegd na 22 minuten:
Hij gebruikt gewone benzine: Euro 95 loodvrij, en de onderste 2 liter van de 7 liter tank is de reserve, zo heb je dus een waarschuwing als je eerste 5 liter verbruikt zijn.
Bron: http://www.andiamovespa.nl/bbsite/index.php?bbapp=page&var=id|9986

Met die vijf liter kom je theoretisch dus 205 km ver weg.

Ik heb in een andere bron http://www.vespafans.nl/profiles/blogs/primeur-1e-foto-s-vespa-sprint ook een verbruiksopgave van 47 km per liter zien staan. Dat verschil zou je kunnen verklaren uit het feit dat de begrensde versies minder verbruiken dan een die op volle snelheid rijdt en dus meer luchtweerstand ondervindt.
6 jaar geleden
Het aantal kilometers dat je kunt rijden met een volle tank van een 4-takt Vespa Sprint 25 km, hangt af van verschillende factoren, zoals de grootte van de tank, de rijstijl en de omstandigheden op de weg. Als richtlijn kan worden aangehouden dat een 4-takt Vespa Sprint 25 km een brandstofverbruik heeft van ongeveer 1 liter per 40 km. Hierdoor zou je ongeveer 10 kilometer kunnen rijden op een volle tank van 4 liter. Zeker zijn van je zaak? Vergelijk verschillende scooterverzekeringen op Zeker.com.