Mag ik een motorkenteken onder mijn bromkenteken plakken?

Mag ik een brommerplaat op een motorplaat plakken ? (Zie bijlage)

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik bedoel op mijn brommer een motorplaat plakken met daarop mijn 'originele' brommerplaat

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
tinus1969
7 jaar geleden
Wat is de geldige kentekenplaat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry, de bromplaat is de originele
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@fgraaf,
Is deze brommer een Kymco G-Dink 50 ??
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is niet toegestaan het uiterlijk van een kentekenplaat te wijzigen.
Het Eu-symbool staat op de nummerplaat die bestemd voor platen die behoren bij een motorfiets. Kentekenplaten voor bromfietsen hebben dit symbool niet, juist om motorfietsen en bromfietsen sneller van elkaar te kunnen onderscheiden.
Via artikel 36, 40 en 41 lid van § 2 hoofdstuk IV van de wegenverkeerswet 1994 zijn bij Algemene Maatregel van Bestuur nadere regels vastgesteld omtrent de kentekenplaat
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Soorten-kentekenplaten-.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw uitgebreide antwoorden! U bent een wettenkenner

Antwoorden (2)

Nee. Je mag maar één kentekenplaat voeren. Je mag wel een onder-plaat voor een motorkentekenplaat gebruiken om je brommerkentekenplaat op te monteren. Je zult ook (als het goed is) nergens een motorkentekenplaat kunnen laten maken als het kenteken uitgegeven is voor een brommer.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Je mag geen kentekenplaat voeren op een bromfiets die uiterlijk voor een motorfiets is bedoeld.die
Als je op een goedgekeurde bromfietshelm een hoge hoed plakt, of een carnavalssteek, is het nog steeds een helm, maar niet in de zin van de wet die gaat over geteste goedgekeurde helmen.

Als je een samenstelling maakt van een op zich correct bromfietsplaatje en een grotere blanco (en zo niet toegelaten) motorplaat eronder uitstekend met het officiële Europa-logo, heb je bewust iets geknutseld dat als een autoriteit erover valt, juridisch uiteraard evenmin standhoudt.
Het is leuk bedacht, maar je moet er rekening mee houden dat je hier problemen mee krijgt, wat in het buitenland niet handig is tijdens een vakantie. Een beetje wakkere Hermandad vermoedt in zo'n geval ook dat de in de praktijk haalbare snelheid al evenmin volgens de regels is, of wou je zo echt 45 km/h aanhouden? Dat valt pas echt op!

Conclusie: wat je voorstelt druist in tegen de regels en mag dus niet.
Bovendien is het vrágen om problemen. De politie is niet altijd je beste vriend.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankt voor uw antwoord en nee niet 45 maar 120
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@fgraaf, wat bedoelt u met 120?
De Maximumconstructiesnelheid die bij dit kenteken is geregistreerd is 45 km/h, precies hetgeen @Bordesteker schrijft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens de foto is op de originele brommerplaat die bestemd is voor een bromfiets met een maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/h een verandering aangebracht. De verandering is het Eu-symbool dat hoort bij de nummerplaat voor een motorfiets waar andere regels qua snelheid en rijbewijs voor gelden dan voor de getoonde brommer Kymco Grand-Dink 50.
Hoofdstuk 4 artikel 36, lid 3, artikel 40, lid 2 en 3 en art 41 onder c van de Wegenverkeerswet 1994, schrijven voor hoe een kentekenplaat er dient uit te zien. Er dienen op het kenteken geen wijzigingen te worden aangebracht, en zeker niet waardoor het voertuig kan doorgaan voor een zodanig voertuig waarvoor het voorgeschreven kenteken bedoeld is.
Als men in de artt 40 en 41 leest dat het is toegestaan dan leest men deze artt maar half en leest men ook niet de overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels door de Dienst Wegverkeer. Zoals Bordensteker terecht schrijft: een wakkere Hermandad zal iets gaan vermoeden. In Duitsland herkent men best wel een Nederlandse nummerplaat, de policjantów zullen er niet van op de hoogte zijn dat de aangebrachte verandering niet geoorloofd is. http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2016-03-15#HoofdstukIV_Paragraaf1_Artikel36
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Soorten-kentekenplaten-.aspx
http://wetten.overheid.nl/BWBR0012172/2016-01-01
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus dus. Ja, er is in 2012 bewust iets geknutseld.
http://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?t=4172