Na lege tank start scooter niet meer, wat nu?

Ik ging vandaag op mijn piaggio zip een stukje rijden, en het tank-lampje ging niet aan dus ik dacht dat het wel goed zat. Echter leek het alsof hij ineens afremde waarna hij vervolgens weer gas gaf. 10 meter verder viel hij uit en na een aantal keer elektrisch starten en kicken ging hij nog steeds niet aan. Ik hield mijn scooter een beetje schuin en toen pas ging het tank lampje aan. Dus ik ging lopend naar een tankstation. Eenmaal getankt ging hij alleen aan als ik hem 10x heb lopen kicken en daarna elektrisch starten. Maar na 1 of 2 seconden viel hij weer uit en was het onmogelijk hem lopend te houden.

Wat zou dit kunnen zijn?

Toegevoegd na 14 minuten:
Als ik mijn vinger bij het bougiegat houd en probeer te starten blijft mijn vinger droog en lijkt er zelfs een beetje lucht uit te komen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
27.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk vuil in de benzine ( vlotter ) of leiding. Er zit altijd wat bezinksel onder in de tank en dat heb je nu in je leiding.

Antwoorden (3)

Je moet de tank ontluchten, dit kun je het best bij een autozaak of als ze het aanbieden, kun je ook naar je scooter verkoper gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is dat een handeling die ik zelf ook zou kunnen doen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tank ontluchten wat een onzin opmerking.
Kan hoogstens zijn dat de motor ontlucht moet worden maar zelfs dat lijkt me stug
Er komt altijd rotzooi in jou tank .
Als je de benzine van jou scooter helemaal verbruikt dan krijg je ook dat die rotzooi in jou tank in de carburateur komt .
En daardoor raakt jou sproeier verstopt met die rotzooi .
Haal het benzineslangetje van de carburateur eraf en het laatste restje benzine weglopen .[ bv in een oud verfblik]
Draai de sproeier eruit en maak hem schoon zodat er geen rotzooi meer zit in de sproeier .
Dan kan je er door blazen .
Slangetje weer aansluiten en nieuwe benzine er in en dan loopt ie weer als een zonnetje .
En de volgende keer op tijd tanken .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou dit dan niet zijn tegengehouden door de benzinefilter?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat mag je hopen. Mogelijk is die verstopt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi patrickrick daar hoeft maar een heel klein vuiltje door het filter te glippen .en het vuiltje komt in de sproeier vast te zitten .
Gewoon op tijd tanken en het probleem is opgelost .
Ook 4-tact kleine motoren werken tegenwoordig met injectie in plaats van met carburateurs. Dit in verband met de milieu eisen aan de uitlaatgassen. Met het leegrijden van jouw tank heb je lucht in het injectiesysteem laten komen en dat moet bij de dealer (of een goede werkplaats) ontlucht worden. Is eigenlijk heel simpel, maar je moet het wel weten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Piaggo werkt net als alle moderne scooters met elektronische brandstofinjectie. Net zoals een dieselmotor stil valt en niet meer te starten is als een tank is leeggedraaid, hebben moderne benzinemotoren met elektronische brandstofinjectie precies het zelfde. Naar de dealer dus en laten ontluchten.