Is het hebben van een scooter en een auto voordeliger in maandelijkse kosten dan alleen een auto hebben?

Graag uitleg even helemaal lezen!
Een auto heeft maandelijkse kosten (vaste lasten). Of je er nu 5 keer mee rijdt of 25 keer. Alleen de benzine is variabel natuurlijk (en ook een vrij hoge kostenpost). Mijn Auto rijdt ongeveer 1 op 17. Een scooter 1 op 35 á 40. Een scooter heeft daarentegen ook maandelijkse kosten. Maar ik vroeg me af, stel je gaat regelmatig met scooter naar werk. Zou je dan al met al voordeliger uit zijn met een scooter en auto? Gelieve geen antwoorden als: alleen een scooter is dan voordeliger. Dat had ik me ook bedacht;) het gaat erom dat ik mn auto niet wil en kan wegdoen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je voldoende kilometer met de scooter maakt welke je ander met de auto zou doen wel. Maar dat zullen waarschijnlijk wel aardig wat kilometers moeten zijn (afhankelijk van maandelijke kosten).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hangt natuurlijk vooral af van de afstanden die je rijdt. En hoewel voor de vaste lasten iets meer met gemiddelden gerekend kan worden, kan dat ook nogal uiteenlopen natuurlijk. Hoe dat zit met de scooter, weet ik niet. Ook afhankelijk van de afstand en natuurlijk jouw persoonlijke gezondheid én voorkeur, maar toch ter overweging als vooral de kosten belangrijk zijn: is een (elektrische) fiets een optie?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik denk ook scooter en auto. Zeker bij korte afstanden is het verbruik van een auto hoger. Dan ben je met de scooter voordeliger En een scooter verzekering is ongeverr €50,- per jaar (alleen WA) En onderhoud natuurlijk maar hoeveel kost dat?
paulus811
8 jaar geleden
Ik heb ook beide, woon in de buurt van Rotterdam en bespaar vooral op parkeren. 90 cent voor een hele dag ipv per 10 minuten. Maar bedenk ook dat je er met gladheid niet mee kunt en met regen niet mee wilt rijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neem een fiets of evt een elektrische. Minder vaste kosten dan een brommer . :) Een scooter is relatief duur in de verzekering , je moet echt wel veel km moeten maken met je brommer wil het benzine voordeel substantieel zijn . Maar je hebt geen parkeer kosten en mogelijk zijn veel korte trajecten met een scooter sneller . Nogmaals overweeg een fiets spaart de sportschool uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reparatie aan auto is duurder dan aan scooter (kan je meestal zelf)

Antwoorden (1)

Jouw auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine per 17km en je brommer ongeveer 1 liter per 35 á 40km. Dat is ongeveer dubbel zo zuinig. Hieruit valt te concluderen dat je iedere 34km die je op je brommer aflegt je 1 liter benzine bespaart tov rijden met je auto.
Bereken hoeveel km je van plan bent om met je brommer te gaan rijden en deel dat door 34km. Vermenigvuldig dat maal de benzine liter prijs. Als je voor dat bedrag je de vaste lasten van je brommer kan betalen, loont het om een brommer naast je auto te hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast moet je ook het onderhoud rekenen. Hoe minder kilometers je met de auto aflegt hoe minder onderhoud en slijtage de auto heeft. Daarnaast heeft een scooter uiteraard ook onderhoud nodig. Echter zijn de kosten daarvan een fractie van de autokosten. Deze besparing moet je ook nog erbij tellen.