Mag je scooter rijden als je een autorijbewijs hebt in 2014?

Ik wil graag mijn autorijbewijs halen en vervolgens een scooter kopen. Maar ik weet niet welke site nou uptodate is en welke niet?!
Dus mag je in 2014 scooter rijden als je je autorijbewijs hebt gehaald? En als je dus geen apart scooter rijbewijs hebt!
Alvast dankjewel!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat mag ook in 2014.

Het beste antwoord

Het blijft verwarrend dat er tegenwoordig in het dagelijkse spraakgebruik over scooters wordt gesproken terwijl er waarschijnlijk bromscooters en snorscooters worden bedoeld.

Bij je autorijbewijs B krijg je inderdaad vanzelf ook de categorie AM, en dat zijn snor- en bromfietsen, die er qua model vaak uitzien als lichte scooters en daarom snor- en bromscooters worden genoemd.

Daarnaast heb je nog de zwaardere “echte” scooters, met meer dan 50 cc cilinderinhoud. Die horen nog steeds bij de motorfietsen, en ter onderscheid worden ze daarom tegenwoordig vaak als “motorscooter” aangeduid. Voor deze categorie is wél een apart te behalen rijbewijs (A1 of A) nodig. Deze tweewielers (eventueel met zijspan of uitgevoerd als trikes) rijden ook buiten de bebouwde kom op de hoofdrijbaan, en op autowegen en autosnelwegen.

Op de vraag welke website up to date is, zou ik je de rijksoverheid zelf willen aanbevelen. Begin dan op onderstaande pagina:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/brommerrijbewijs-rijbewijs-am
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ Juist, bovenaan staat het al:
Een brommerrijbewijs is niet nodig als u een autorijbewijs (B) of motorrijbewijs (A) bezit.
Bordensteker
9 jaar geleden
Dank je.
Maar jouw zin gaat een stapje verder, want zó had ik het nog niet beschreven (crea en Computoon ook niet, en zo was de vraag ook niet gesteld!).
De link maakt echter duidelijk dat inderdaad bij de rijbewijzen A1, A2, of A, eveneens automatisch de categorie AM hoort.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik bedoel dat het bovenaan de site staat die je gelinkt hebt ;-)
De eerste regel.
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik ben je zeer Heerkentelijk!

Andere antwoorden (1)

Met een autorijbewijs (B) krijg je het brommerrijbewijs erbij cadeau.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Rijbewijs AM dus).

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik ben er bij de beantwoording van de vraag vanuitgegaan dat je met 'scooter' de bromscooter bedoelt.
Computoon