Mag je met een AM-rijbewijs op een crossmotor rijden?

Ik ben van plan om een crossmotor (een KTM) met een motorinhoud van 125 cc te kopen. Ik ben pas 17 jaar en heb alleen een AM-rijbewijs (een brommer/scooter rijbewijs) Ik zie nog wel vaak jongens van mijn leeftijd of 16 jaar oud al op zo'n vergelijkbare crossmotor rijden. Mag dat eigenlijk? En wat zijn eigenlijk de regels voor een crossmotor als je alleen nog in het bezit bent van een AM-rijbewijs? Alvast erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

Met een zogeheten bromfiets certificaat of rijbewijs AM mag je alleen een voertuig met een constructie snelheid van 45 kilometer per uur hebben. Alleen als jouw 125 cc crossmotor tot 45 kilometer per uur begrensd is en een type en constructie goedkeuring heeft mag dit.

Zo kan een 16 jarige een mini of andere auto rijden op een brommer certificaat deze is dan geheel gekeurd.

Wel mag je geloof ik op eigen terein met een 125cc rijden en op daarvoor bestemde banen ik dacht vanaf 10 jaar bij dit vermogen. Dit gaat dan om motorcross en niet voor verkeer openbaar terein. Maar geen A rijbewijs of goedkeuring voor de constructiesnelheid betekend niet op de openbare weg.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er zijn aardig wat 50cc modellen die op 125cc's lijken en is zo een onbegrensd dan is een verwarring zo gemaakt. Of er moeten regelgevingen zijn die ik over het hoofd zie.

Je kan natuurlijk altijd de politie bellen voor inlichtingen. Zij kennen als het goed is de beperkingen van het AM rijbewijs met de meest recente wetgeving zij regelen dagelijks de handhaving hiervan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als ik mijn crossmotor tot 45 km laat begrenzen mag ik er dan op rijden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen als je hier een type goedkeuring kan krijgen en dat is lastig. De RDW kan precies over jouw merk en model zeggen of er een Type goedkeuring bestaat. Is deze er dan kan je de motor aanpassen en zal je bij de rdw of een RDW erkend Testbedrijf een Type goedkeuring en een keuring voor contructiesnelheid moeten laten uitvoeren. Dan pas kan je een bromfiets plaatje krijgen. Is jouw model niet opgenomen in de type goedkeuring brom-fietsen en mobielen dan wordt het een lastig verhaal en zal je een zogeheten Individuele type goedkeuring moeten laten uitvoeren. Een zeer uitgebreide test waarin de motorfiets 100% moet worden nagelopen door het RDW. Dit kan prijzig zijn, ik heb dit destijds nagezocht voor een 125cc aprillia en het aanpassen met alle goedkeuringen en tests werd mij te duur. Neem contact op met de RDW is mijn advies. Rijdienst wegverkeer is namelijk degene die bepaald of een product wel of niet kan voldoen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! :)