Als de uitlaat lekt bij de cilinder, heeft dit dan invloed op de compressie?

De uitlaat zit niet strak tegen de cilinder door het ontbreken van een goede pakking en goede veren, gaat dit ten koste van de compressie? (de druk van de kickstarter lijkt mij (leek) erg laag , betreft een am6 blokje)

11.1K
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
is dat een 2tact of 4 tact motor
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mist wel de tegen druk . Zie top Antw B wasser
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordersteker .

Het beste antwoord

Nee. Als de gassen bij de aansluiting cilinderkop-uitlaat komen, is de compressieslag al lang geweest. De motor is op dat moment al bezig met de uitlaatslag.
Compressieverlies kan veroorzaakt worden door lekkende kleppen, versleten zuigerveren, gescheurde zuiger, gescheurde cilinderkop, of gescheurde cilinder.
9 jaar geleden
BlauwGeel
9 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (1)

De Minarelli AM6 is een tweetaktmotor. De vulling van de cilinder wordt in een tweetakt bepaald door de gasstromen via door de bewegende zuiger beurtelings vrijgegeven en afgesloten spoelpoorten, en niet door in- en uitlaatkleppen zoals bij een viertakt motor.
Daarbij moet de uitlaat een door de constructeur nauwkeurig bepaalde hoeveelheid tegendruk geven, anders is de spoeling niet goed en krijg je een slechte vulling, en daardoor vermogensverlies en een hoger verbruik. Die tegendruk klopt niet als de uitlaat niet luchtdicht vastzit.

Dat is de technische achtergrond. Een goede pakking en een vastzittende uitlaat zijn dus wel belangrijk.

Maar ik denk niet dat je met de kickstarter verschil voelt in de compressie omdat de uitlaat los zit – maar het zou natuurlijk best kunnen dat de compressie van dit blokje (cq van deze cilinder) slecht is. Maar dat staat dan los van de niet goed vastzittende uitlaat.
Slechte compressie bij een tweetaktmotor kan te maken hebben met versleten zuigerveren, of vreetsporen in de cilinderwand (maar een oude vastloper is bij deze vloeistofgekoelde cilinder niet direct waar je aan denkt).