1:80 mix in een 1:50 brommer, kan dat?

hallo allemaal! ik rijd een tomos, en heb 0,0% verstand van techniek. ik tank een 2takt mix van 1:80, maar laatst zag ik op de tankdop staan: "mix 1:50" hij rijd prima, topt 40 km/u valt soms terug naar 35, dan weer 40, dan weer 35, vrij irritante snelheids-schokken, maar ik kan er mee leven, mijn vraag is alleen, is dit schadelijk voor de brommer om 1:80 te tanken? wat zijn de gevolgen? er is in een straal van 20 kilometer geen enkel ander tankstation met een mixpomp te bekennen en ik heb geen flauw idee hoe ik zelf moet mixen! ik hoop jullie genoeg geinformeerd te hebben! groetjes, nathan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ja, Dit kan schadelijk zijn voor je tomos, hij loopt nu veel te arm (te weinig smering), dit is hoogst waarschijnlijk de oorzaak van de "snelheidsschokken".
Door dat hij te arm loopt heb je kans dat de zuiger in de cilinder langs de cilinderwand zal schuren wat tot een vastloper kan leiden, met de ernstige gevolgen van dien.

Het beste wat je kan doen is zelf mengen, dit doen de meeste mensen.
Je tank in een jerrycan gewoon benzine zonder olie vervolgens kan je met bijv. Een kruistabel de hoeveelheid olie uitrekenen, dit erbij gooien en schudden.
Zie afbeelding:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een mix van 1:80 betekent dat er op 80 liter benzine 1 liter olie aan toegevoegd is. Je tomos geeft aan een mix van 1:50 te moeten hebben. Er zit dus meer olie per liter brandstof bij 1:50 dan bij 1:80 en dus een betere smering. Onvoldoende smering zou kunnen resulteren in een vastloper van de motor. Je zou het zelf kunnen mengen door bijvoorbeeld aan 5 liter reguliere benzine (geen mengsmering ) 100ml mengsmeringolie aan toe te voegen in een jerrycan. Daarnaar wel goed schudden.