Mogen slechtzienden scooter rijden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.7K
Poet
10 jaar geleden
Dat je de verkeersregels niet kunt lezen betekent niet dat je er geen rekening mee hoeft te houden!

Antwoorden (3)

Mensen met een handicap of beperking kunnen hun rijgeschiktheid bij het CBR laten toetsen.
Voor de aanvraag van een rijbewijs moet je een Eigen verklaring invullen, waarin 11 vragen staan over je lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Dit zijn de vragen over het zicht:
8a. Ziet u minder goed met één of beide ogen, zelfs als u gebruik maakt van een bril of contactlenzen? Als u met één of beide ogen minder goed kunt zien, vul dan 'ja' in. Als u met uw bril of contactlenzen goed ziet, dan mag u ‘nee’ invullen.
8b. Wordt of werd u behandeld door een oogarts? Of hebt u een oogoperatie of een laserbehandeling van de ogen ondergaan? Denk hierbij aan oogziekten als staar, glaucoom, een lui oog, maar ook aan een beperking van het gezichtsveld, of onvrijwillige oogbewegingen (nystagmus). Vul ook 'ja' in als uw ogen een laserbehandeling kregen, behalve als die behandeling was om geen bril te hoeven dragen en goed is geslaagd.

Als je één of meer vragen op de Eigen verklaring met ‘ja’ beantwoordt, is onderzoek door een arts nodig. Deze arts moet dan een aantekening op de Eigen verklaring zetten.
In sommige situaties heeft het CBR meer informatie nodig dan op de Eigen verklaring is gegeven. Dan is een nader onderzoek door een medisch specialist noodzakelijk en verwijst de medisch adviseur van het CBR je - in dit geval - naar een oogarts (of naar neuroloog, psychiater, cardioloog of internist). Op basis van de uitslag van dit specialistisch onderzoek neemt de medisch adviseur van het CBR een besluit over de geschiktheid.

Het hangt dus van het resultaat van dit onderzoek af of een slechtziende wel of geen scooter zou mogen rijden.

Toegevoegd na 37 minuten:
Toetsing theorie Scooter rijbewijs:
Het theorie examen wordt klassikaal afgelegd. Daarbij zit je in een groot lokaal en worden de vragen op meerdere schermen laten zien.
Het aantal vragen bij het theorie examen is 50 vragen. Er zijn ja/nee vragen, open vragen en meerkeuze vragen. Hierbij krijg je vragen over inzicht in bepaalde situaties.
Naast inzichtvragen worden er vragen gesteld over verkeersborden.
Om te slagen voor je theorie examen moet je 44 vragen goed beantwoorden. Van de 50 mag je dus maar 6 vragen fout beantwoorden.

Het is de vraag of een slechtziende in staat is de vragen op de schermen te lezen en de situaties en borden te kunnen zien om hiervoor te slagen... Zonder rijbewijs mag je geen scooter rijden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het om het autorijbewijs ging, zou je antwoord helemaal goed zijn. Maar voor Am is geen eigen verklaring nodig en gelden ook geen specifieke medische eisen. Voor de auto is trouwens tegenwoordig nog de interessante ontwikkeling van de bioptische telescoop die voor een bepaalde categorie slechtzienden het autorijden mogelijk maakt die zonder dat hulpmiddel nooit zouden kunnen en mogen autorijden. Maar dat is helaas niet relevant in deze vraag (ik rijd zelf met (hele andere) aanpassingen, dus vind het altijd wel goed om bekendheid te geven aan allerlei mogelijkheden die er zijn, ik ken teveel mensen met een handicap die dit soort mogelijkheden niet kennen. Er is VEEL mogelijk tegenwoordig, voor lichamelijke/motorische handicaps is bijna niks te gek. Slechtziendheid is wel veel lastiger, helaas.).
Dat hangt er vanaf hoe slechtziend iemand is. Je moet je kunnen redden in het verkeer, inclusief de verkeersborden van voldoende afstand kunnen zien staan en eventueel lezen. Iemand die bijvoorbeeld kokervisie heeft, kan hier wel voor leren compenseren door meer met het hoofd te draaien of extra spiegels te laten plaatsen. Maar het moet natuurlijk wel veilig zijn, en tegenwoordig is er ook een examen voor nodig als je nog geen rijbewijs B of A hebt.

Het goede nieuws is dat voor het Am-rijbewijs (dus bromfiets, inclusief scooter of brommobiel) in tegenstelling tot voor de auto géén eigen verklaring nodig is en dus ook geen medische keuring. Het komt dus regelmatig voor dat iemand die niet (meer) geschikt is om auto te rijden, nog wel bromfiets rijdt, of bij ouderen en gehandicapten bijvoorbeeld een brommobiel. Iemand kan dus op medische gronden afgekeurd zijn voor het rijbewijs maar toch in zo'n brommobiel mogen rijden. Vraag me niet waarom, ik kan me eigenlijk niet veel situaties voorstellen waarin iemand medisch niet in staat is een auto te besturen maar wel een brommobiel, maar goed: dat is de wet.

Maar het moet veilig zijn. Iemand die wel ooit een b-rijbewijs gehaald heeft en nu niet meer mag autorijden maar wel het Am laat verlengen (daar zijn immers geen voorwaarden voor) moet nog altijd voldoen aan bijvoorbeeld de wegenverkeerswet, en daarin staat onder meer dat je geen voertuig mag besturen wanneer je van jezelf weet dat je daar medisch of psychisch gezien niet toe in staat bent, dat je geen gevaar mag veroorzaken voor anderen, et cetera. Dáár hangt het dus vooral van af, en niet van de medische eisen want die zijn er niet voor het Am-rijbewijs.

Iemand die geen B of A heeft moet trouwens tegenwoordig wel examen doen voor Am, dus als iemand zo slecht ziet dat hij/zij niet veilig de weg op kan, neem ik aan dat zoiets tijdens het examen ook wel een keer moet blijken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie de site van het CBR (http://www.cbr.nl/Vademecum/index.asp?pageid=8)

"Voor alle categorieën behalve AM geldt dat men vooraf een (elektronische) Eigen verklaring (EV) moet insturen."

Oftewel: eigen verklaring en bijbehorende medische keuring geldt niet bij Am. Is een bewuste keus van onze overheid om ouderen zo lang mogelijk mobiel te houden omdat ze dan eventueel nog met een brommobiel kunnen rijden als ze geen auto meer mogen rijden, aldus Mr. Visser in de meest recente aflevering van "Recht in de Regio".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus +, klopt helemaal en bij AM geen EV.
Ik heb ( voor mezelf) contact opgenomen met het CBR en mij is verteld dat je voor het Scooterrijbewijs geen gezondheidsverklaring hoeft af te leggen, omdat het verplicht behalen van een rijbewijs is niet al te lang een wet, waardoor deze regels niet gemaakt zijn. Dus het antwoord is: Ja” maar om zo veilig mogelijk te handelen is het voor jou wel handig om contact op te nemen met een organisatie ( zoals Visio) om zeker te weten of je geschikt bent.