Wat is 4takten?

Ik hoor het woord 4takten weleens voorbij komen. Maar wat is het nu precies? Als een brommer/snorfiets 4takt, wat doet hij dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Dat is alleen bij slecht afgestelde of begrensde 2-takt motoren van toepassing. Normaal krijg je bij elke slag een ontbranding maar dan slaat hij er eentje over. Het is goed te horen bij een spartamet op topsnelheid, hij gaat pruttelen omdat hij afgesteld is op 25 km/u maar wil eigenlijk doorgaan. De CDI zorgt ervoor dat hij vonkjes te weinig krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn ook gewoon normale 4 takt motoren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer van de drie minnen. Je geeft het juiste antwoord waarom een 2 takt motor 4takt. +

Andere antwoorden (1)

Een viertaktmotor is een motor die vier werkingstijden heeft. De inlaatslag waarbij gasmengsel wordt aangezogen door de neerwaartse beweging van de zuiger. Vervolgens is er decompressie slag. Waardoor de opwaartse beweging van de zuiger het mengsel samendrukt. De arbeidsslag waarbij een vo k het mengsel o tsteekt. Door de o tploffi g van vet mengsel wordt de zjiger naar bened3n gedrukt en levert deze energie. De laatste slag is de uitlaatslag. De zuiger gaatje opwaarts en de verbrande gassen worden uitgedreven. Dit is is in grote lijne de werking van een benzinemotor ee dieselmotor werkt iets anders.