Waarom worden brommers verkocht die 70 rijden?

Ik ben opzoek naar een brommer. Maar nu zie ik op marktplaats dat er heel veel rond de 70 rijden. Hebben die hem allemaal opgevoerd? of werkt het net als bij een auto? dat hij meer kan maar het niet mag? (wat me onlogisch lijkt want waar is de rollerbank dan voor?) iemand die me kan helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (6)

dat zijn allemaal brommers die niet meer standaard zijn. dus de begrenzer is er af gehaald of de brommers zijn op een andere manier opgevoerd. legaal is het allemaal niet.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Scooters en brommers zijn gemaakt om 60-70 te rijden. Helaas mag je in Nederland maar 45 met zo'n ding. Daarom worden de scooters in Nederland verkocht met een prop in de uitlaat om zo het vermogen te beperken. Die prop kan er vrij makkelijk uit en dat doen veel mensen dan ook. Het is alleen niet legaal om een scooter te rijden (op de openbare weg) die harder kan dan 45 km/h + een marge.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel als het in de papieren staat. Het harder rijden mag niet.
Tegenwoordig worden ook nieuwe scooters gemaakt die 60 kunnen. Dit staat wel in de papieren tegenwoordig. Wanneer dit er in staat en je komt op de rollerbank met 60 is er geen probleem (zolang je maar niet harder dan 45 rijdt).
De meeste tweedehands scooters hebben deze 'optie' nog niet en zijn dus opgevoerd. Als er in de papieren 45 staat, mag deze op de rollerbank maar 45. Dan kun je er zelf voor zorgen dat je scooter maar 45 kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste van die brommers komen denk ik uit het buitenland. Dat kun je misschien vragen aan de koper. Als ze niet uit het buitenland komen, dan kunnen ze misschien wel opgevoed zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad niet legaal om een opgevoerde scooter te hebben en daar kun je bij de meeste brommers die 70 gaan in Nederland vanuit gaan. In Nederland worden alle brommers begrensd met een prop in de uitlaat of een varioring, waardoor ze maar zo'n 45km/u kunnen. Deze zijn er zeer gemakkelijk uit te halen door iedere reparateur. Als je echter wordt aangehouden krijg je wel een bekeuring.

Als je toch zo'n scooter wilt kopen kun je ook navragen hoe deze is opgevoerd en of de varioring bijv nog in het bezit is. Zodra deze ring er weer wordt gezet door een reparateur rijdt de brommer weer gewoon 45 km/u en dus weer bekeuring vrij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Brommers die harder kunnen dan 45 Km per uur zijn volgens de Nederlandse wet illegaal en opgevoerd. Maar pas als je Brommer harder gaat dan 56 km per uur kan je op een rollerbank een boete / wok status krijgen. Let ook goed op of de brommer wel een 49,9 cc motor heeft als deze een grotere cc motor heeft ookal haalt deze brommer niet een hogere snelheid dan 45 km per uur wordt deze volgens de wet illegaal en opgevoerd gezien.

Brommers worden vaak gemaakt voor een hogere snelheid. Bij 4/takt brommers licht deze snelheid rond de 60+ en bij 2/takt brommers licht deze snelheid al snel bij de 100 km per uur. Wanneer deze brommers in Nederland worden verkocht worden deze eerst begrensd naar 45 km/p omdat dit volgens de wet ''veiliger'' is. Omdat deze brommers orgineel makkelijk een hogere snelheid kunnen halen worden deze vaak opgevoerd.