Waarom mogen brom-en snorfietsers niet op het onverplichte fietspad rijden?

Waarom mag dat niet , waarom is een fietspad niet gewoon een fietspad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.9K
Antoni
10 jaar geleden
Wat is een onverplicht fietspad? Ik zie die term hier voor het eerst.
Ritsuka
10 jaar geleden
Vraag ik mij ook af
Antoni
10 jaar geleden
Blijkbaar heten fietspaden met een blauw, rechthoekig verkeersbord waar met witte letters "fietspad" op staat, "onverplichte fietspaden". Dit verkeersbord dus: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Nederlands_verkeersbord_G13.svg Weer wat geleerd!
Antoni
10 jaar geleden
Nu blijft de vraag over: Wat is er nu precies "onverplicht" aan zo'n "onverplicht fietspad"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stel hem op goeie vraag, zal ik trachten hem te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni, heb je je rijbewijs, voor wat dan ook?
Want altijd in je theorie gaat het ook altijd over fietspaden en kom je ook bij Onverplicht fietspad.
Antoni
10 jaar geleden
Nee, ik heb geen rijbewijs.

Het beste antwoord

Met een bromfiets of een bromscooter mag u niet op een fietspad rijden. Met een snorfiets of een snorscooter wel. Jouw vraag omtrent de verschillende fietspaden is niet belangrijk voor een brommer in de bebouwde kom (mag nooit op fietspad) en de snorfietser mag wel op een verplicht fietspad maar zonder electromoter iet op een onverplicht fietspad. Het verschil tussen die twee fietspaden voor FIETSERS staat onderaan:

Verplicht fietspad (bord G11 in de wikibron)
U herkent een verplicht fietspad aan het verkeersbord: een blauw, rond bord met daarop een witte fiets. Binnen de bebouwde kom mogen brommers niet op het verplichte fietspad rijden. U rijdt dan op de rijbaan. Buiten de bebouwde kom, waar auto’s sneller rijden dan 50 kilometer per uur, moet wel op het fietspad rijden.

Snorfietsers moeten altijd op het verplichte fietspad rijden. Dit komt doordat snorfietsers minder hard kunnen rijden dan bromfietsers.

Onverplicht fietspad (bord G13 in de wikibron)
Een blauw, rechthoekig verkeersbord waar met witte letters fietspad op staat geeft aan dat het om een onverplicht fietspad gaat. U mag niet met een brommer op zo’n fietspad rijden. Snorfietsers mogen alleen op een onverplicht fietspad rijden als zij een elektromotor hebben of een uitgeschakelde benzinemotor hebben.

Fiets-/bromfietspad
Een fiets- bromfietspad herkent u aan een blauw, rond verkeersbord met daarop een witte fiets en een bromfiets. U moet altijd met uw brommer of snorfiets op een fiets-/bromfietspad rijden, ook binnen de bebouwde kom.
Het verplicht/onverplicht houdt het volgende verschil in voor fietsers:
Verplicht houdt in dat fietsers de rijbanen van dezelfde weg niet mogen volgen. Dit geldt echter alleen voor gewone fietsen: fietsen breder dan 75 cm of fietsen met een brede aanhanger mogen de rijbaan wél volgen. Tot 1985 mocht een tweewielige fiets niet breder zijn dan 75 cm. Een driewielige fiets en een fiets met aanhangwagen had tot dan een maximale breedte van 150 cm en gold als onbespannen wagen, mocht dus niet op een fietspad rijden, zelfs als hij niet breder was dan 75 cm.

Tot 1 januari 2011 waren op de onverplichte fietspaden (G13) snorfietsen en scooters (max. 25 km) verboden met ingeschakelde motor. Na deze datum zijn electroscooters met ingeschakelde motor toegestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correct, echter de bron is niet up to date zoals dat heet, je kan dan beter naar de site van de overheid gaan en het RVV 1990 als bron gebruiken: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/volledig/geldigheidsdatum_06-05-2013#Opschrift
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar, waarom is er een verschil tussen een verplicht en een overplicht fietspad? Dat een bromfiets niet op een fietspad mag weet ik, want ik heb een Bromfiets ik stelde de vraag heel Blondie xD
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om de keuze voor de fietser: Verplicht houdt in dat fietsers de rijbanen van dezelfde weg niet mogen volgen. Ze moeten daar dus fietsen, als het een onverplicht fietspad is mogen ze ook op de andere weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel

Andere antwoorden (1)

Onverplichte fietspaden, dus fietspaden met een blauw, rechthoekig verkeersbord waar met witte letters "fietspad" op staat, zijn, voorzover ik weet, vooral te vinden in de buurt van natuurgebieden. In die natuurgebieden moet men, om de natuur te beschermen, stil zijn. Daarom mag er van de fietspaden in die gebieden alleen gebruik gemaakt worden door fietsers en snorfietsers die hun verbrandingsmotor hebben uitgeschakeld. Bromfietsers mogen er sowieso geen gebruik van maken.
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Daarom mag er van de fietspaden in die gebieden alleen gebruik gemaakt worden door fietsers en snorfietsers die hun verbrandingsmotor hebben uitgeschakeld. " Dit is oud, heel oud. Is dus ook niet meer van toepassing, een bromfiets met uitgeschakelde motor is en blijft tegenwoordig ook een bromfiets en niet zoals vroeger een fiets, Min is niet van mij maar mijns inziens wel terecht.
Antoni
10 jaar geleden
"Snorfietsen" zijn iets anders dan "bromfietsen"!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Want ik wou de reden weten he. Waarom mag het niet op een onverplicht fietspad. Dus voor de rust, de natuur en de geluidsoverlast??
Antoni
10 jaar geleden
Ja, dat is mijn indruk. Vóór de rust, vóór de natuur en tégen de geluidsoverlast. Overigens kan ik me voorstellen, dat er ook onverplichte fietspaden zijn op plekken, waar het voor mensen stil moet zijn en niet (alleen) voor dieren.