25km/h, ieder blauw kenteken. (Een geel kenteken is 45 km/h het toegestane maximum)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een blauw kentekenplaatje betekent een snorfiets. Die mag, zoals iedereen weet die ook maar een blik heeft geworpen op enig theorie-studiemateriaal van rijbewijs Am (voor brom-/snorfiets) of hoger, maximaal 25 kilometer per uur kunnen.

Dat betekent dat bij een test de gemeten snelheid, na het uitvoeren van een aantal verplichte correcties (i.v.m. onnauwkeurigheden bij het meten) in het voordeel van de bestuurder, maximaal 25 mag laten zien.

Dat is de wet. Maar als je getest wordt bij een scootercontrole wordt je pas vanaf een veel hogere snelheid bekeurd.

Zie bijvoorbeeld: http://kassa.vara.nl/fileadmin/user_upload/attachments/Blauwe-Brommers-rapportage-definitief.pdf

1. Wettelijk kader voor snorfietsen: regels en handhaving

1.1 De regels

Voor snorfietsers geldt een maximum-rijsnelheid van 25km/u.
Daarnaast geldt er een maximum-constructiesnelheid, de snelheid die ze maximaal mogen kunnen. Voor
snorfietsen is die maximum-constructiesnelheid 25km/u, voor bromfietsen 45km/u.
De Regeling Voertuigen bepaalt dat: “de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer mag
bedragen dan de op het kentekenbewijs of in het kentekenregister vermelde maximum-constructiesnelheid,
vermeerderd met 5km/u”.
Aldus mogen snorfietsen niet sneller KUNNEN dan 25+5=30km/u. Vanwege bovengenoemde maximum
snelheid, mogen ze feitelijk nooit harder dan 25 km/h RIJDEN.

-

1.2 Handhaving
Voor zover wij hebben kunnen nagaan wordt in de praktijk vooral de maximum-constructiesnelheid
gehandhaafd. De maximum-constructiesnelheid wordt gemeten met een rollentestbank.

(...)

Bij de handhaving van de maximum-constructiesnelheid
worden een aantal marges in acht genomen.
Als eerste is daar de bovengenoemde marge van 5km/u
die in het Reglement Voertuigen staat. Daarbovenop
komt een marge van 5km/u die de onnauwkeurigheid
van de rollertestbank moet compenseren en dan
hanteert het Openbaar Ministerie ook nog een
ondergrens voor vervolging van 4km/u.

Snorfietsen worden zodoende dus pas bekeurd als de
rollentestbank een snelheid meet van
25 + 5 + 5 + 4 = 39km/u of hoger.
Onnauwkeurigheid in de meetapparatuur is
onvermijdelijk. Toch is het goed te beseffen dat de
meetfout bij bovenstaande wijze van rekenen altijd in het voordeel van de snorfietser uitvalt. Een gemeten
waarde van 39km/u betekent dat de werkelijke waarde ergens tussen de 34 en de 44km/u ligt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste stuk van mijn antwoord is een beetje tegenstrijdig, lees ik nu. Er staat dat de snorfiets maximaal 25 mag kunnen en dat dat de wet is. Terwijl verderop staat dat dat dus eigenlijk al minstens 30 is, want volgens kenteken toegestaan 25, plus vermeerderd met 5 is dus 30. Ik bedoelde vooral dat als je een theorie-examen gaat doen, dan is de maximum constructiesnelheid toch écht 25 :) Zo leer je dat bij je rijles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat staat expliciet in mijn antwoord. Onderste paragraaf. Ga nou gewoon even lezen :)
op de teller mag hij zo hard lopen als jij wil, dus stel, je stelt je teller zo af dat hij op z'n top 100 loopt dan mag dat, zolang de echte snelheid maar 25km/h is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- : Nee, dat mag niet. Je snorfiets/bromfiets moet, net als elk ander vervoermiddel, in technisch goede staat verkeren. Daaronder valt ook een snelheidsmeter die, binnen bepaalde marges, een juiste snelheid aangeeft.