Mag je met een bromfiets auto's inhalen wanneer je voor het stoplicht staat te wachten?

Wanneer ik voor een stoplicht sta maar er staan nog auto's voor me, mag ik de rij dan van links of rechts inhalen om vooraan bij het stoplicht te staan? Of des noods naast de voorste auto als ik er niet voor kan. Ik heb een bromfiets(45 km/u) en ik weet dat ik motoren ook altijd zie inhalen. Of mag dit gewoonweg niet?(graag met bron erbij)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen bron, maar het mag niet. Rechts inhalen mag al zeker niet. Volgens mij mogen motoren het ook niet. Jij als brommer hinderd het verkeer, want al die auto's moeten jou daarna weer inhalen.
Volgens mij gelden voor verkeersdeelnemers op dezelfde weg dezelfde regels, en dus mag je bij een stoplicht niet inhalen.
Uitzondering van regels is de snelheid. Verder gelden voor iedereen dezelfde regels, en dat lijkt me ook logisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag niet, bij motoren is denk ik een gedoogregel van kracht ivm legaal een rij auto's passeren in een file. Voor brommers geldt deze regel niet, en daarnaast erger ik me als automobilist al enorm aan dit gedrag ;)

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet.

http://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-anwb/rechtshulpwijzer-regels-bromfiets-brommobiel-13947.pdf

Rijd je met je brommer op de rijbaan, dan moet je je echter houden aan de regels voor motorvoertuigen (auto's, motorfietsen, bussen) en andere gebruikers van de rijbaan.

Inhalen dient te geschieden op een rijstrook links van het gepasseerde voertuig. Als je tussen de auto's doorrijdt doe je dat dus niet.

Voor wat motorrijders betreft:

http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws-en-tips/archief,/nederland/2011/maart/Krokussen-en-motorfietsen-steken-de-kop-op.html

1. Mag dat zomaar, die motoren die tussen de files doorrijden?

Ja en nee. Het is niet bij wet geregeld, maar er is een gedragscode met bijbehorende gedragsregels. Het mag alleen als de file niet harder rijdt dan ongeveer 45 km/u, en het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's mag niet meer bedraagt dan ongeveer 10 km/u. Motorrijders moeten kiezen voor de ruimte tussen de meest linkse banen. Als ze weer gaan invoegen omdat de file weer rijdt, geven ze dat aan met hun richtingaanwijzers.

Nou rijd ik zelf veel brommer en motor in Amsterdam, en ik moet zeggen, ik doe het ook altijd bij stoplichten :) MAAR alleen als het op een beetje normale manier kan. Dus als ik allerlei goocheltoeren moet uithalen om met mijn stuur of koffer geen spiegels te raken en zo heb ik er meestal niet eens zin in. Dan wacht ik gewoon even. Als je het rustig, voorzichtig, beheerst en vooral DUIDELIJK doet is het wel weer zo dat veel automobilisten even tien centimeter opzij gaan om je de ruimte te geven, zeker als je op de motor zit. En doen ze dat niet? Dan gun ik ze dat en ga ik niet lopen toeteren en zo. Als ik politie zie staan verderop in de rij dan laat ik het voor de zekerheid altijd maar, maar soms zie je dat niet op tijd (als ze voor een hoge wagen staan bijvoorbeeld) en dan rijd ik er ook gewoon heel voorzichtig langs. Ik ben er nog nooit voor aangehouden.

Toegevoegd na 3 minuten:
OVerigens: die ene motor-regel geldt bij *FILES*, dus niet bij verkeer dat wacht voor een stoplicht. Maar ach... Dat is ook maar een definitiekwestie. Zo lang je rustig aan doet, duidelijk richting aangeeft, medeweggebruikers regelmatig bedankt voor meedenken, zorgt dat je goed zichtbaar bent en dat je geen gevaar of hinder veroorzaakt voor anderen op de weg en je niet als een aggressieve hork gaat gedragen kom je met een hoop weg hoor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! Ik rij zelf ook in Amsterdam, dus ging hier al vanuit, maar lief dat je het even hebt opgezocht. Amsterdam is sowieso veel gedoogd wanneer je normaal met je medemens om kan gaan.

Andere antwoorden (2)

Ja, dat mag je gerust doen. Je moet daarna geen obstakel worden voor het overige verkeer maar ik neem aan dat je brommer snel genoeg is om als eerste bij het volgende stoplicht aan te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, daT IS AFHASNKELIJK VAN DE SITUATIE. ALS er veel autos zijn en je niet kan inhalen, doe dat dan niet want dan sta je op de weg.