Welke motor heeft het laagste verbruik: een zware motor die op een laag toerental draait of een kleine motor op een hoog toerental op dezelfde boot?

Ik kocht een schip van 14 meter uit staal. Nu twijfel ik tussen een motor van 80 pk en een van 25 pk. Ik wil vooral denken aan het verbruik. Wat zal interessantst zijn, en zal ik een 25 pk niet te snel te hoog belasten zolang ik enkel maar rustig wil varen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat je niet alleen naar het verbruik moet kijken. 25 pk lijkt mij te weinig voor een schip van 14 meter. 80 Pk zal doorgaans misschien te veel zijn, maar die keren dat je een plotselinge manoeuvre moet maken, heb je toch iets extra's nodig.

Het spreekt vanzelf dat een motor met meer vermogen ook meer brandstof verbruikt. Maar dat is geen advies daarom de 25 pk maar te nemen. Want wil je een bepaalde kruissnelheid varen dan zal een motor van 25 pk heel wat meer eruit moeten halen dan een zwaardere. Je moet daarbij ook letten op de schroef achter je boot. Stel dat er nu een op zit voor een motor van 20 pk. Dan kan je er niet zomaar 80 opzetten. Ook aan andere onderdelen moet je denken. Het stuwblok bijvoorbeeld. En de fundatie. En de wijdte van de koelwaterinlaat en zo zijn er mogelijk nog meer punten. Voor een aantal pk's verschil maakt het allemaal niet zoveel uit maar 25 of 80 als het zo rond de eerste geconstrueerd is is wel een groot verschil.

Voor een stalen schip van 14 meter is 25 PK veel te weinig. Je zult misschien, afhankelijk van het type schip, wel een redelijke kruissnelheid bereiken (hoewel ik zelfs dat betwijfel), maar je hebt bij noodgevallen geen enkele reserve. Bij wat wind en golven kom je dan kracht tekort, evenals bij varen op stromende rivieren. Een motor van 80 - 100 PK heb je echt wel nodig. En vergeet één ding niet, als je een motor van 80 PK rustig laat draaien zal het gebruik niet veel verschillen dan dat van een 25 PK die altijd volaan moet draaien. Verlies in deze ook het aspect van motorslijtage en geluidsniveau niet uit het oog. Zelf had ik ooit een kruisertje van 7 meter met een OM 636 motor van Mercedes. Die kon max. 2700 t.p.m. draaien en gebruikte bij zo'n 2000 t.p.m. 2,5 liter diesel per uur. Met de 36 PK ervan kon ik in alle gevallen redelijk wegkomen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100