Moeten schippers betalen om een brug te openen?

Stel je ligt voor de Erasmus brug te wachten met je bootje met een mast van 6 meter hoog. Moet je dan betalen om die brug te laten openen of gaat die brug met tijden gewoon open, zodat je er gratis doorheen mag?

5 jaar geleden
in: Boten
15.7K
LeonardN
5 jaar geleden
Meeste bruggen en sluizen zijn gratis, voor sommige wordt geld geheven. In Friesland zijn er een paar dorpen waar dat echt een "ding" is. De meeste bruggen worden bediend zonder dat je er direct voor betaald. Sonmige bruggen gaan op tijd, anderen bepaalt de brugwachter op aantal schepen (en vooral wat voor vaart), soms gaat deze wel vrij direct open voor beroepsvaart, en moeten pleziervaartuigen wachten op bepaalde tijden (of mogen ze meevaren als er beroepsvaart doorheen gaat).
Amadea
5 jaar geleden
♫ Schipper mag ik overvaren, ja of nee? Moet ik dan ook tol betalen, ja of nee? ♫

Antwoorden (2)

Ja. Dat heet bruggeld.
Bruggeld betaal je (als het wordt geheven) ook bij vaste openingstijden.
Toegevoegd op 09 augustus 2018 19:19: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Bruggeld bestaat, maar het is absolute uitzonderingssituatie. Het voorbeeld is een nee (en dat is geen toeval). Ja soms, zou nog kunnen als antwoord. Ja zeggen lijkt alsof het voor alles geldt. "Bruggeld betaal je (als het wordt geheven) ook bij vaste openingstijden."
Kan je een voorbeeld geven van deze combinatie?
Meestal niet, maar in specifieke gevallen wel. De Erasmus is gratis zoals bijna elke brug.

https://www.maran.nl/vaartips/brugbediening
---
Alle provinciale bruggen en sluizen zijn gratis! Voor enkele gemeentelijke bruggen worden de bruggelden in Fryslân van oudsher via een houten klomp aan een touw door de brugwachter naar binnen "gehengeld". De bedragen kunnen per brug/sluis verschillen en staan op iedere brug aangegeven. Soms moet voor meerdere bruggen en een sluis in een dorp in één keer worden betaald. Hoewel het bruggeld relatief gering is, zal het nostalgische klompje in de nabije toekomst door automatisering en de aanleg van aquaducten minder voorbij zweven. De klomp aan een touwtje is waarschijnlijk een voorbijgaand stukje folklore.
---