Ik wil een zodiac copen hoeveel pk mag ik dan?

Ik heb geen vaarbewijs

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Boten
7.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat je beneden een bepaald aantal pk’s niet altijd een klein vaarbewijs nodig had, stamt uit de prehistorie. Bij het vaarbewijs gaat het nu om de combinatie bootje en motortje. Het kan maar zo maar zijn dat je met een Zodiac van 5 meter met 6 pk motorvermogen in het bezit moet zijn van een klein vaarbewijs. Terwijl je met een knots van een vlet van 12meter en een 20pk buitenboordmotor geen papieren nodig hebt. Het is er niet eenvoudiger op geworden,
Het gros van de beantwoorders is ook niet met de betekenis: - hoogst bereikbare snelheid ten opzichte van het water - op de hoogte.
De grens ligt bij niet planeren. Bij planeren gaat de boot niet door maar over het water. Planeert men waardoor een hogere snelheid bereikt wordt, dan kan dat een boete opleveren.

Antwoorden (2)

Er geldt een minimum leeftijd van 12 jaar voor het besturen van een klein open motorschip met
een lengte van minder dan 7 meter. De hoogst bereikbare snelheid ten opzichte van het water mag hierbij niet meer zijn dan 13 km per uur.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Dat is geen antwoord op de vraag. Laten we het anders stellen. Met welk aantal pk is de topsnelheid 13km/u met de aangegeven boot?
Met hoeveel pk mag je varen zonder vaarbewijs is niet te beantwoorden. Het binnenvaartpolitiereglement spreekt niet over het aantal kilowatt (kW) van de motor, maar van de maximaal haalbare snelheid van de boot. Deze is zonder vaarbewijs maximaal 20km/uur.
Zodra de bestuurder van boot(je) gebruik maakt van een motor(tje) moet hij/zij minimaal 12jaar zijn, mits het bootje niet harder kan varen (volgas dus) dan 13km/uur. Dat geldt haast voor alle wateren in Nederland.
Een kleine rubberboot zoals bv de RIB-boot of Zodiac met een motortje van 5pk gaat al snel veel sneller dan 13km/uur, terwijl er niet eens volgas wordt gevaren. Dat hangt allemaal af van de lengte van de boot en nog een paar factoren. Een volwassen persoon in een klein rubberbootje met bijvoorbeeld 4 pk haalt waarschijnlijk nooit 20 kilometer per uur, een kind van 12jaar in datzelfde bootje zeer waarschijnlijk wel en mag er dus niet mee varen.
Dat is niet erg als de bestuurder minimaal 16jaar oud is. De limiet van deze categorie bestuurders is 20km/uur en dat is dan ook echt de uiterste grens.
Bij varen met een lichte motor hoef je geen vaarbewijs, maar daar kleven ook nadelen aan. Met een lichtere motor en veel tegenwind en tegen de stroom in kan het wel eens ten koste van je eigen veiligheid gaan, zeker als je uit moet wijken. Vaak is het alvast halen van je klein vaarbewijs ook goed voor je eigen veiligheid.
Vraag voor je eigen veiligheid uitgebreide inlichtingen bij de fabrikant/verkoper van de Zodiac in comb met de pk's die je aan wilt schaffen wat de mogelijkheden zijn.

Ben je dus 16 of ouder en wil je met een Zodiac of een RIB boot varen met een motortje dan zou ik aanraden niet boven de 5pk te gaan bij een bootlengte van minder dan 7 meter. Ben je nog lang geen 16jaar kies dan voor hooguit 3pk
Toegevoegd op 31 mei 2018 18:32: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Probleem is idd de afhankelijkheid van massa in de rekensom. Daarom een plus voor de praktische waardes.