Er bestaan o.a. Slikloodsen en Registerloodsen... Mag een Slikloods op een zeevaart schip varen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Met varen op een zeeschip bedoel ik als zijnde een loods.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Boten
2.3K

Antwoorden (1)

Doordat de opleiding is gericht op efficiënt werken, mag een rivierloods (of slikloods) in Nederland ook de zee op.
De uren worden hierdoor eerlijker verdeeld. Maar ook al zijn ze breed inzetbaar, dat wil niet zeggen dat ze niet meer binnen hun "kennisgebied" varen. Er is namelijk een computersysteem dat in de gaten houdt of een loods voldoende binnen zijn "gebied" vaart. Op die manier behoudt hij zijn kennis en expertise over dat deel.

Toegevoegd na 3 minuten:
In België bestaat er een strikte operationele scheiding tussen zee- en rivierloodsen.