wat kost het onderhoud van een (motor) boot?

Ik wil graag een boot kopen, met wc, kleine keuken, ruime slaapplaats voor 2 of meer. Een van rond de 10000 en 18000 euro.
Ik weet al een ligplaats waar hij zou kunnen liggen.
Op marktplaats heb ik al een stuk of wat boten gezien.

Maar waar moet ik op letten? Wat is uiteindelijk het goedkoopst?
En wat kost het aan onderhoud per jaar / maand?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Boten
2.4K

Antwoorden (1)

Dat is niet zomaar te zeggen.
Dat is geheel afhankelijk van de staat van de boot, type motor en onderhoud en historie van de motor. Ga je alles zelf doen of laat je het doen.
De verven en materialen zijn vaak specifiek voor de watersport en snel vrij prijzig.
Ben je bereid op zoek te gaan en op bijvoorbeeld Marktplaats te zoeken dan kan dat heel veel schelen. Wil je alles nieuw? Een acculader kun je kopen vanaf zeg 100 tot 2000 euro. Waar liggen je eisen?
ga er van uit dat de jaarlijkse kosten zitten in onderhoud motor, Smeermiddelen (ook voor de Schoef as, Schilderwerk en haal je elk jaar de boot uit het water of om de 2 of 3 jaar? Hij moet toch ook onder de waterlijn een s in 1 of 2 jaar een nieuw laagje antifouling.
Ik doe alles zelf, kost me vaak tijd maar scheelt heel veel in de kosten.
Deze winter is hij niet uit het water geweest en heb ik naast wat materiaal voor de motor en wat schoonmaak middel niet veel kosten. Dus ben ik rond de 150 zeker klaar. Ga ik antifouling en schilderwerk doen dan komt daar zomaar een paar honderd bij.
Ligplaats is ook heel divers Ik lig in een 9 meter box met zijsteiger in een mooie verenigingshaven voor 670 euro. 1 Kilometer verderop betaal je voor een 9 meterbox in een kale haven 1200 per jaar. Het gezegde luid. Koop een boot en werk je dood.
Het is veel werk, maar het is ook erg leuk