Hoe krijg ik 125L Benzine het beste schoon?

Afgetopt uit mijn inboard tank van de boot. Verdeeld over 5 tanks, eerste tank is heel vies en de laatste zit 3 liter water in.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten

Het beste antwoord

Daar zijn (of waren in elk geval vroeger) speciale grote rechthoekige messing vergieten voor, in de vorm van een druipbak waar een soort rooster in hangt, en een aftapbuis in de hoek zit.. Op dat rooster drapeer je een zeem (geen kunstoffen zeem).
Daarna giet je er langzaam steeds wat benzine in, zodat die door de zeem gaat trekken. Je moet de door de zeem heen zakkende benzine dan wel in iets opvangen.

Vijftig jaar geleden, toen veel kleinere vliegvelden nog helemaal grasvelden waren, zette ik zo’n zeefbak op de vleugel van een motorvliegtuig en dan pompte een helper met een handpomp de benzine uit een benzinedrum door een slang omhoog. De nozzle van de slang hing dan dus niet rechtstreeks in de benzinetank van het vliegtuig, maar bovenin die zeefbak, en de benzine ging eerst door de zeem en dan pas in de tank.
Hierbij bleven de eventueel mee omhoog gepompte kleine waterdruppeltjes (als gevolg van condensvorming in de drum ’s nachts) bovenop de zeem hangen, en uiteraard ving je zo ook verontreiniging met vast vuil (zandkorrels of zo) op.

Misschien komt er nu nog snel iemand die een betere methode weet, en ook dan heeft mijn poging tóch nog nut gehad.

Toegevoegd na 17 minuten:
Denk o.a. om het aarden van de metalen zeefbak (of grote trechter) en de zeem.
http://avstop.com/ac/apgeneral/aircraftfueling.html

http://flighttraining.aopa.org/magazine/1998/October/199810_Flying_Smart_Aircraft_Refueling.html

Uiteraard zal het een tijdje laten staan van met name de meest vervuilde tanks helpen het water en de roestschilfers e.d. te laten bezinken. Dat helpt ook al, tenminste, als je een pompje hebt en de tanks zelf niet hoeft om te keren.

Zoekwoorden: funnel (trechter), chamois (zeem), fine mesh screen (zeef).

Toegevoegd na 25 minuten:
http://www.pprune.org/pacific-general-aviation-questions/413632-refuelling-drums.html
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoopte dat de détail handel wel zoiets zou verkopen ergens maar zo kan het inderdaad ook goed ! Ik had al een trechter met een zeef erin. Hierin bleef het water ook staan.