Hoe kan je met een schip voor anker gaan als het water zeer diep is? BV meer dan 200 meter.

Je vaart midden op de oceaan helemaal alleen in je bootje. Je wilt even slapen maar wilt voorkomen dat je boot afdrijft. Hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten
4.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een oceaan is niet 200 meter diep, eerder 1000 meter.

Antwoorden (2)

Dan zou je 250 tot 300 meter ankerlijn moeten hebben. Dit is vrijwel onmogelijk en schepen gaan daarom op. Die plekken niet voor anker. Je zou gebruik kunnen maken van een soort drijfanker dat verhinderd dat je door wind snel aafdrijft maar dan ga je wel met de stroom mee. Als een schipper een tukje doet vaart zijn schip meestel door. Met alarm op de radar wordt hij ingeval van drijgende aanvaring met een ander schip tijdig gewaarschuwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te verkomen dat je wegdrijft in te diep water bestaat er zo iets als een drijf anker. Dit is een soort parachute in het water. omdat het wegdrijven van kleine bootjes voornamelijk veroorzaakt wordt door de wind zorgt het drijfanker dat je geremd wordt. het is onmogelijk om precies op je plaats te blijven liggen maar je kan het remmen. Reddinsvlotten zijn trouwens verplicht om deze drijfankers aan boord te hebben.