Waar houd een anker van een schip zich aan vast?

hoe kan die het schip stoppen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
3.3K

Het beste antwoord

Ha, die PrutsEinstein;

De vorm en het gewicht van het anker kunnen ervoor zorgen dat het schip niet op dreef raakt. Op de zeebodem veroorzaakt het ding zoveel weerstand dat het een schip redelijk op zijn plaats houdt ten opzichte van stromingen. Maar bij zware storm kan ook een anker een schip echt niet tegen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De punten van het anker hebben een soort weerhaken, en die boren zich in de bodem en houden de boel op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan klei, keien, koraal, enz..... Met die haken van het ankel blijft het hangen achter bijvoorbeeld keien, zodat het schip op zn plek blijft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ankers zijn erg zwaar en bestaat uit een stalen constructie met zogenaamde boogvormige'vloeien'. Bij het overboord gaan van het anker graaft deze zich in in de zeebodem en zorgt ervoor dat het schip langzamer gaat en uiteindelijk stil komt te liggen.
Hier staat mooi uitgelegd hoe dit gaat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Anker_(schip)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het anker lijkt een beetje op de ploeg die een boer door het land trekt; het verschil is dat de ploeg als je er aan trekt op gelijke hoogte blijft, maar het anker zich hoe langer hoe dieper probeert te graven. Dat wat betreft een zandige bodem, als zand ontbreekt kan het simpel achter een rotsachtige oneffenheid blijven haken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve de antwoorden die al gegeven zijn. blijft het anker meestal ook nog vastzitten aan de ketting, of de ankerlijn. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je bedoelt.......
14 jaar geleden
Een schip blijft niet op z'n plaats door het anker maar door de hoeveelheid ketting die het steekt. De ketting wordt op z'n plaats gehouden door het anker. Gemiddeld steek je 3 keer de diepte aan ketting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, de vraag ging ook over een schip, niet over een boot.
Zodra jouw jachtje groter wordt zul je overgaan op ankeren met ketting of minstens een ketting voorloop.
Bij een klein jacht heb je een vooranker wat je een paar keer de lengte van het schip uit rolt nadat het op de bodem grip heeft gekregen. Als je vertrekt vaar je rustig over je anker heen terwijl je hem inrolt (gaat met een afstandsbediending). Het anker laat zijn grip in de meeste gevallen los, zoniet dan moet je wat heen en weer. Lukt dat nog niet dan zul je moeten duiken en het met de hand doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In open water het anker, op de bodem achter rotsen.
Aan de kade (wal ) aan kettingen.