Wat is het verschil tussen 2 en 4 slag motoren?

Wat zijn de voor- en nadelen van beide motoren? Is de 1 zuiniger dan de ander? Nog meer...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
4.7K

Antwoorden (4)

zuiniger in aanschaf of zuiniger in verbruik?
Zonder of met kleppen? Mengsmering of benzine?

Qua brandstof springt een 4taktmotor efficiënter en zuiniger om met brandstof, maar het mechanisme is ingewikkelder en dus duurder.
Voor het milieu is een 4 takt motor (ook voor het buitenwater) beter. Tel dat ook mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grote pluspunt van 2takt t.o.v. 4takt-motoren is dat ze lekker klein zijn. Het voordeel daarin van de tweetaktmotor is dat in dezelfde tijd meer arbeid verricht wordt. Het vermogen is voor dezelfde massa ook groter, of anders uitgedrukt (meestal belangrijker) een tweetaktmotor kan bij een kleinere massa hetzelfde vermogen leveren als een viertaktmotor. Vóóral voor scooters kan dit soms belangrijk zijn.....

Toegevoegd na 1 minuut:
Nadeel is dat door de toevoeging aan de brandstof van (smeer)olie, ze nogal eens stinken.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder op de techniek in te gaan , 2 takt is veel feller , lichter , alleen duurder in gebruik , olie moet of door de benzine , of in een losse tank , en steeds bijgemengd zoals bij grotere buiten boord motoren . 4takt motoren zijn stiller , groter , zwaarder , wat makkelijker te doseren met het gas , maar vooral schoner , zuiniger , en geen mengsmering , en ruikt dus minder , ook beter voor het milieu . Maar het motortje wordt een stuk complexer , en zwaarder .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 2 takt motor heeft per omwenteling een arbeidsslag en werkt meestal met poorten die door de zuiger bediend worden ipv kleppen en draait op mengsmering. De 4 takt heeft elke 2 omwentelingen een arbeidsslag en werkt met kleppen ipv poorten en draait op benzine.