Altijd benodigheden snelle motorboot nodig? (ook onder 20km/uur)

Onlangs ben ik aangehouden door de politie omdat ik niet voldeed aan de wet. Aangezien de boete behoorlijk hoog was (1000 euro) ben ik druk bezig met alles in orde te krijgen.
Ik heb mijn vaarbewijs gehaald een registratiekenteken aangevraagd en een brandblusser gekocht.
Het gaat om een jeanneau met een 15pk motor erachter.
Als we hier met z'n 2e in varen gaat hij rond de 40km/uur.
Dan ben je verplicht ook 2 reddingsvesten aan boord te hebben.
Maar stel dat ik nu met z'n 4e in de boot gaat zitten en niet boven de 20km/uur kan komen. Ben ik dan nog steeds verplicht om 4 reddingsvesten aan boord te hebben? Hij gaat langzamer dan 20 km/uur en is geen snelle motorboot meer. Maar er zit op de zijkant wel een registratieteken die verteld dat je vaart met 'een snelle motorboot'.
Mijn gevoel zegt dat ik de reddingsvesten niet nodig heb.. Hoe denken jullie hierover?
De ruimte is nogaal beperkt om zo'n bootje

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een crimies 1000 euri is veel centjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo, da's een forse prent. Met een auto moet je heel wat ergers uitgespookt hebben voordat je die krijgt.

Het beste antwoord

Jouw bootje kan 40 km/uur varen bij een bepaald aantal personen. Om die reden zul je altijd verplicht zijn om reddingsvesten in je boot te hebben.

Daarnaast, wat is het probleem? De ruimte in de bood is inderdaad beperkt, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om het reddingsvest aan te hebben tijdens het varen. Het is voor je eigen veiligheid!

Toegevoegd na 3 minuten:
Domme spelfout :-|. Bood is natuurlijk boot!

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zal mijn antwoord nog even wat uitbreiden met bepalingen uit het Binnenvaartpolitiereglement. In artikel 8.03 onder e staat dat bij een snelle motorboot een reddingsvest onder handbereik voor ieder der opvarenden aan boord dient te zijn.

Een snelle motorboot is een klein schip dat sneller dan 20 km per uur ten opzichte van het water KAN varen (artikel 1.01 lid 17). Jouw boot kan in principe 40 km/u en valt dus onder deze definitie.

Het antwoord moet dus idd zijn dat je reddingsvesten moet hebben. Evenveel reddingsvesten als personen aan boord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Dat is inderdaad niet een probleem om de reddingsvesten aan te hebben tijdens het varen.
Toen ik aangehouden werd zei de politie dat ze ons zouden meten zoals ze ons aantreffen. Dus leek het mij dat als je onder de 20 vaart met 4 personen dat het geen snelle motorboot is, dus ook de benodigdheden niet nodig had. Maar ik kan nu weer verder! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het reglement omschrijft het als harden dan 20 km/u KAN varen, dit hoeft niet te betekenen dat je dat ook daadwerkelijk vaart. Het blijft hoe dan ook een snelle motorboot. De politie kan wel coulant zijn en als jij slechts 20 km/u gaat geen boete geven voor de reddingsvesten, maar zij mogen dat dus wel.

Andere antwoorden (2)

Voor elke opvarende geldt minimaal 1 zwemvest. Of je 20, of 40 vaart. Dat maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De definitie van een snelle motorboot is:
17°. snelle motorboot : klein schip dat, bij gebruikmaking van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, sneller dan 20 km per uur ten opzichte van het water kan varen;

Daarbij maakt het dus niet uit dat de boot met extra passagiers dat niet meer haalt. Het gaat erop dat deze het KAN halen. Dat betekend dus ook dat iedereen vesten aan boord moet hebben en alle andere eisen net zo goed gelden, ook al ga je maar 10 km/u..