Ik ben 14 jaar oud we hebben een boot van kleiner dan 7 meter hoe hard mag ik varen in het algemeen?

Toegevoegd na 8 minuten:
de boot gaat 21 22 met alleen ik erin maar ik heb ergens gelezen dat je dan maar 13 mag

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, paul heeft gelijk: als je boot harder dan 20 km/u *kan*, dan mag je hem als 14-jarige überhaupt niet besturen. Je hebt dan een vaarbewijs nodig, en dat wordt niet uitgereikt aan mensen onder de 18. Overigens een tip voor je ouders (ik neem aan dat zij het antwoord op deze vraag niet wisten): ook zij hebben een vaarbewijs nodig om jullie boot te besturen, en bovendien zijn jullie verplicht de boot te registreren. Er wordt steeds vaker op vaarbewijs gecontroleerd door de waterpolitie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was uiteraard paulus, niet paul...

Antwoorden (2)

als de boot niet sneller KAN dan 20 mag je ermee varen, anders moet je een vaarbewijs hebben en mag je pas varen vanaf je 18e
14 jaar geleden
In aanvulling op het vorige antwoord:

Op veel plekken gelden snelheidsbeperkingen. Soms vanwege de veiligheid, soms om te voorkomen dat je met je golven de oevers beschadigt, waar veel dieren leven.

Daarnaast vinden roeiers het niet fijn als jouw golven hoger zijn dan hun bootje. Een plons vies, koud water over je bezwete en hete lijf is niet fijn, en dat water blijft daarna de hele tijd klotsen in je roeiboot.