Minstens hoeveel pk voor een 6.00 meter lange plastic boot

Er zat een 8pk langstaart op, maar iemand dacht dat ik wel graag een nieuwe wilde kopen en heeft hem dus gejat. Ik wil hem nu dus binnen zetten, dus liefst zo klein mogelijk, maar hoe bepaal je dat. Ik vaar meestal met 3 personen ofzo (is max 5 pers bootje).
Weet iemand of 4pk hier dan al voldoende is in de grachten van amsterdam?

(ik post zo ook voor "hoe zet je een motor vast" :-)
Alvast danl

Toegevoegd na 9 minuten:
uuuh sorry, de boot is 462 bij 187 en weegt 220 kilo

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
1.7K

Antwoorden (4)

Als je echt alleen maar in de A'damse grachten vaart met niet meer dan 3 personen aan boord is een motortje van 4-6 pk wel voldoende. Maar als je ook wel eens het IJ opzoekt mag je wel gauw 10 pk hebben. Even nagaan of de spiegel van het bootje stevig genoeg is om zo'n zware motor te kunnen dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 x 150 pk minimaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, tot 6 pk is genoeg voor je boot in de grachten zoals het 1e antwoord op je vraag, maar als je voor een zwaardere kiest, moet je wel opletten dat hij niet harder kan dan 20 km, dan moet je ook aan een vaarbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4 stroke 4 pk is zat