Met welke schoenen mag je autorijden en mag je ook zonder schoenen rijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
18.9K

Antwoorden (14)

Volgens mij zijn hier geen richtlijnen voor, en mag je dit bepalen naar eigen inzicht. En natuurlijk wat je zelf prettig vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoenen, sokken, blote voeten, laarzen, sandalen - alles mag. De enige voorwaarde is dat je onder alle omstandigheden het voertuig goed onder controle hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder schoenen mag je geen auto rijden. Je hebt dan onvoldoende grip op de pedalen. Voor de rest moet het mogelijk zijn om goed de pedalen te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag overal mee rjiden, zolang je daarmee 't gevaar niet in verkeer brengt. Zelf rijdt ik regelmatig met sokken. Gaat prima. In de bergen heb ik eens een bord gezien 'verboden voor hakken'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder schoenen rijden mag absoluut niet. Want als je kramp in je voeten krijgt kan je het pedaal niet meer loslaten en dit brengt begrijpelijk vervelende situaties met zich mee.

Alles behalve slippers is toegestaan als schoeisel tijdens het rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...als je kramp in je voeten krijgt kan je het pedaal niet meer loslaten..."
Lijkt mij persoonlijk gezien onzin. Dan moet je wel kramp in je hele been of zelfs hele onderlichaam krijgen, wil je je been niet meer van 't pedaal kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je zo'n soort kramp krijgt, maakt het ook niet meer uit wat je aan je voeten hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je houdt met je tenen het pedaal vast als je kramp krijgt in je tenen of voet. Als je een schoen aanhebt kan je dus het pedaal niet vast houden... Dit staat dus los van andere krampen in been en andere lichaamsdelen. Een been kan je met je hand makkelijker proberen verplaatsen je tenen niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waar staat dan in de verkeerswet dat dit niet mag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rij best wel eens met blote voeten (ik doe mijn hakken namelijk uit omdat ik er geen goede controle mee heb) maar ik ben geen aap. Ik bedien het pedaal met de bal van mijn voet, net zoals wanneer ik schoenen draag. Ik hou het niet vast met mijn tenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ:
+5 :)
Gevonden in:
http://www.veiligverkeernederland.nl/nl/cms/home/downloads/VV02-08-nummer.pdf

De wet schrijft niet voor welk schoeisel je moet dragen in de auto. In de wet staat echter wel dat het verboden is om gevaar op de weg te veroorzaken. Autorijden met slippers of blote voeten kan worden gezien als gevaarlijk verkeersgedrag.
Wanneer de politie het rijgedrag gevaarlijk vindt, kan zij de bestuurder bekeuren. Veilig Verkeer Nederland adviseert goede schoenen te dragen tijdens het autorijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was me 8 seconden voor!
Je mag met of zonder schoenen in de auto rijden. Maakt ook niet uit wat voor schoen.

Echter, artikel 5 van de wvw (wegenverkeerswet) luidt: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Dit zogenoemde kapstokartikel is breed inzetbaar. Een moterrijder die een wheely maakt, gevaarlijk inhalen, of als iemand zo gekleed is dat er gevaar of hinder wordt of kan worden veroorzaakt, zal hiervoor deze bekeuring krijgen. De officier van justitie bepaalt de hoogte van de bekeuring dan.

Je moet dus wel de auto goed kunnen besturen, om bekeuring of erger te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle schoenen zijn ok dacht ik, zolang je maar grip hebt op de pedalen. Ik rijd zelf wel met blote voeten. De grip is prima.
In Japan zijn er wel ongelukken gebeurd vanwege te hoge plateauzolen, maar dat is al lang geleden (2000). Er was een rage van superhoge plateauzolen (tot 25 cm) tegelijk met grijsgebleekte haar en blauwe contactlenzen. De inspiratie was blijkbaar een mythische heks. Na meerdere ongelukken werd overwogen die schoenen bij chauffeurs te verbieden. Of dat uiteindelijk gebeurd is weet ik niet, maar deze schoenen lijken me sowieso niet aan te raden om auto te rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland mag je met blote voeten rijden.
In Italië niet, ik heb er daar wel eens een boete voor gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die LancerEvoGuy;

Los van de wet kun je het best autorijden op de manier die voor jou het meeste controle over je pedalen geeft. Niet voor nix geeft de wet hierover geen richtlijnen, het verschilt immers per persoon en is ook niet goed te controleren. Als mijn vrouw hakken draagt doet ze die uit als ze moet rijden omdat dat gewoon beter aanvoelt. Als ik op slippers naar het strand ben geweest gaan die uit als ik moet rijden. En ook in de winter zou het soms beter zijn schoenen met gladde/besneeuwde zolen uit te doen achter het stuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag rijden met wat je wilt, zolang het jou rijden maar niet beinvloed
Maar het is niet zo dat ze het controleren of zoiets
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is in het nederlands wedboek geen verkeers code die zegt dat je niet zonder schoenen mag rijden. antwoord JE MAG IN NEDERLAND EN BELGIE EN DUITSLAND OP JE BLOTE VOETEN RIJDEN.
sokken zelfs en dat is toch echt gladder. zelfs het cbr zegt dat er geen regel voor is.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter op blote voeten dan met hoge hakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je maar binnen het beroemde "kapstok" artikel 5 blijft is er geen richtlijn. Zelf rij ik het liefst op sokken. Je hebt dan een perfect gevoel met de auto. Met chique schoenen met leren zool glij je makkelijk van je pedalen af. Met berg/wandelschoenen is het net of je een paar blokken hout onder je voet hebt. Geen enkel gevoel meer. Ik denk ook dat het een kwestie is van hoe je auto rijdt. Rij je bewust auto dan wil je voelen wat er gebeurt. Rij je van A naar B zonder echt bezig te zijn met autorijden dan zal het wel niet zoveel uitmaken.