Auto start soms niet, soms wel...wat kan dit zijn?

Een vriend van me heeft een ouder autootje gekocht. Hij heeft er niet veel geluk mee want binnen een week bleek de uitlaat al rot en dichtgesmeerd te zijn geweest... hebben we inmiddels opgelost. maar nu dient het volgende problem zich aan. te pas en te onpas houd het autootje ermee op.... Wat kan dit zijn of waar kan dit aan liggen.
ter extra info: hij zit zeer krap bij kas dus een antwoord als breng 'm naar een garage is geen optie voor hem. wie heeft een idee waar dit aan kan liggen en hoe op te lossen..

Toegevoegd na 6 minuten:
tijdens een ritje viel -ie gewoon met een plofje stil, alsof het een soort Herbie was en niet verder wilde
(gelukkig vlakbij huis)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
10.3K

Het beste antwoord

Dokter, als ik mijn rechter arm omhoog doe, trekt mijn linker grote teen... wat is dit ? Jongens, welk merk en type, onder welke omstandigheden, hoelang stond het autootje stil enz. enz.

1. Ik zou beginnen met het gehele elektrische circuit door te lopen (zit er nog een roterende verdeler met punten op?) zo ja, contactpunten schoonmaken c.q. vervangen en goed afstellen, waarna tevens (nooit vergeten) het ontsteking tijdstip afstellen.
alle AMP stekkertjes goed vast zetten. Accu testen (simpel met alle verlichting aan en dan starten) draait startmotor nog lekker rond? dan zal accu wel OK zijn.
Bougies er uit halen, centrale electrode kontroleren (moet hoekig zijn, mag niet rond zijn afgesleten) elektrode afstand op strak 0.6 mm afstellen (geeft een wat makkelijker een ontstekingsvonk, minder overbruggings weerstand)
Gehele hoogspannings bedradings gedeelte GOED schoonmaken (incl. Verdelerkap, deze tevens op scheurtjes kontroleren, -lekspanningen-) eventueel met plastic coating inspuiten.

2. Brandstof systeem controleren, pomp mechanisch of elektrisch. Inspuiting of carb. sproeiers schoon? Commando inspuiting (dit gaat denk ik te ver)

Ik denk dat je hier even zoet mee bent, anders zou ik de fiets maar weer nemen, de aanschaf van een heel oud autootje zonder enige technische kennis is het zelfde als in het diepe springen zonder te kunnen zwemmen........

Suc6
Paul
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

je accu of de dynamo ervan. . . denk ik

Toegevoegd na 1 dag:
ik heb een maat van mij gevraagd wat het zou kunnen zijn. hij is monteur dus heeft wel een redelijk goeie kennis ervan.
zijn conclusie, het is een wat oudere auto, hij zei dat het niet aan de accu kan liggen, want zodra je de auto start heeft de accu geen invloed meer op je auto(dynamo dus ook niet). het is moeilijk te achterhalen als je de auto niet zelf ff kan horen of goed kan bekijken, zeker bij een wat oudere auto kan het van alles zijn en meestal ook meerdere dingen. als die persoon weinig geld heeft kan die hem wellicht maar beter verkopen want ik ben bang dat je sowieso dingen moet vervangen, en dus ook meer geld kwijt zult zijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan aan de bougie liggen als het probleem is zoals in je titel, die heb je nodig om te starten, die kan vuil zijn of niet helemaal in orde.
13 jaar geleden
De accu houdt de spanning niet goed vast; Zeker nu het wat koeler en vochtiger wordt, is dat het meest waarschijnlijke. En anders zouden de contactputen van de bougies vet kunnen zijn. Maar waarschijnlijk is het de accu.

Toch even de garage vragen de accu door te meten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kunnen een aantaal dingen zijn.
Accu is oud.
Startmotor is kapot
De bougies moeten vervangen worden.

Als de accu oud is, dan geeft hij net niet voldoende stroom aan de startmotor om te kunnen starten.

Wanneer het aan de startmotor ligt, zul je die moeten vervangen. Kost niet veel bij de autosloperijen. Om het te testen kun je met een hamer even een tik op de startmotor geven en daarna starten.

Als het de bougies zijn, dan kan het dat bij vochtig weer niet goed contact gemaakt wordt. Die vervangen dus.

Toegevoegd na 5 minuten:
Na je toevoeging gelezen te hebben, denk ik dat het de dynamo is. Deze laadt dan niet meer bij en dan kan het zomaar zijn dat de auto plotseling stopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een volt metertje (multimeter) kost bijna niets.

- dynamo/accu testen: met motor uit de multimeter op accu zetten, dan moet je boven de 12V hebben. Niet = accu defect, nieuwe halen.
- motor starten en accu meten, deze moet nu +13,5V (13,8) meten, Niet = dynamo kapot, op sloop nieuwe halen (eenvoudig zelf te vervangen)

- bougie testen: lopende motor, 1 voor 1 de bougiedoppen eraftrekken (liefst met handschoenen aan). Bij lostrekken hoor je dat de motor slechter gaat lopen. Niet: betreffende bougie + kabel nakijken (vervangen)

- ontsteking nakijken: verdeelkap losmaken en schoonmaken met een droge doek+rotor schoonmaken.

- kijk onder de motorkap ook alle stekkertjes na (even lostrekken en kijken naar verwering)

- slangen nalopen/kijken voor scheurtjes

Dit voor zover wat je zelf eenvoudig kan doen, de rest zou ik overlaten aan iemand die er verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Slangeberg;

Accu en dynamo wordt vaak genoemd, maar ik lees niets over startproblemen. Ik denk dan ook eerder aan ontsteking of regeling van het mengsel. Lucht in een brandsofleiding misschien. Probeer een bevriend autotechnisch begaafd familielid of kennis er eens naar te laten kijken (en luisteren).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Slangeberg,

Ik herken deze problemen, heb jaren geleden hetzelfde gehad , toen was de luchtmassameter kapot.

Maar voor zekerheid kun je het beste even naar een dealer rijden om het aan de Computer te zetten (word vaak als service gedaan)
Dan weet je meteen wat er aan de hand is, en heb je geen kosten om alles te vervangen wat het "misschien"kan zijn.

Succes ermee
Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bougies, of je bougiekabels!
Wat voor auto is het?
Misschien kan je het zelf makkelijk repareren, en hoeft het maar een paar centen te kosten.