Waarom komt er op snelheidsmeters in auto's de snelheid van 50 niet voor?

Snelheidsmeters gaan van 20/40/60/80 enz.. Terwijl men
vaak maar 50 mag rijden. Waarom niet 20/40/50/60/80.
Lijkt mij nu eenvoudiger om je aan 50km. te houden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.9K

Het beste antwoord

Met 20/40/50/60/80 heb je een probleem in 30 km zone.
Het zou moeten zijn 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 STOP je mag toch niet harder rijden. Dus wat heeft het voor nut dat je weet dat je 180 rijdt?

Waarom staat 50 er niet op?
1. Dit verschilt per auto.
2. Je krijgt eerdere een bekeuring. (je spekt het rijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Tussen de 40 en de 60 staat een streepje. Dat streepje betekent 50. Vaak is het streepje rood om aan te duiden dat het streepje iets bijzonders betekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er net aan welke auto je hebt.
Tegenwoordig heb ik een Duitse auto en hier staat de 50 niet op, hiervoor had ik een Franse auto en daar stond de 50 wel op, maar de 80 weer niet.

Maar zoals mijn voorganger hier al meldde: Er staat een streepje tussen dat dat missende tiental aangeeft.
Als ze alle getallen tussen de 10 en de 180 (200 whatever) aan moeten geven, dan is het dashboard te klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is gewoon slecht en zal waarschijnlijk volgens een paar very designy grafische vormgevers wel niet zo hot zijn om te laten zien. ik zit overigens te wachten op het ledje dat op de snelheidsmeter via GPS aangeeft hoe snel je mag, waar blijft het?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat komt er nooit. Dan gaan mensen de autofabrikant verantwoordelijk stellen voor overtredingen en zelfs voor ongelukken. Ze kijken wel mooi uit.
Overigens doet een simpele TomTom dit al.
In Nederland is de snelheid in de bebouwde kom 50, maar in andere landen zijn dit vaak andere snelheden. Er zijn bijvoorbeeld veel Franse auto's die 70-90-110-130 aangeven, omdat dit de meest voorkomende snelheden op de Franse autoroute zijn. In Nederland zijn dat eerder 100-120, precies er tussen in.

Maar de nieuwste generatie auto's heeft steeds vaker een digitale snelheidsaanduiding, en die geeft gewoon getalletjes weer, eventueel met een soort progress-bar als herinnering aan vroeger.
Ook de tom-tom geeft de snelheid digitaal weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit in Ierland een auto gehuurd. Daar stonden op de snelheidsmeter 2 aanduidingen (in km/u en mph). Op de snelheidsmeters daar werden belangrijke snelheden wel aangegeven met cijfers EN een rood streepje. Blijkbaar is het per land (en misschien ook per automerk) anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit scheelt per merk.

Is afhankelijk van de max snelheden in het land.
Als je 50 neemt heb je geen 120 neem je 60 heb je die wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik herinner me een citroen van vroeger waar de oneven tientallen juist opstaan. Alle getallen is te weinig ruimte voor, of de getallen worden dan zo klein dat ze niet goed leesbaar worden, zal ook wel weer een regel voor bestaan. Maar wees gerust, met het digitale tijdperk zijn we hier van af.