Als je je eerste tweedehands autootje gaat kopen waar moet je dan zeker opletten, wat moet je controleren?

Er rekening mee houdend dat je niet zoveel kennis hebt van auto's

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Kijk of de banden niet kaal zijn, of de olie op pijl staat, de radioteur niet lekt. Of er geen olie onder de auto ligt. Kijk op kilometers dat ie heeft gelopen en check op bv marktplaats of dit een gemiddelde is, kijk dat de auto kleurverschillen in de lak heeft (wijst op schade).
of ramen en deuren goed sluiten, of bekleding nog netjes uit ziet. Of het reserve wiel aanwezig is. Check de verlichting. Heeft voorruit schade? Check chassisnummer en of bouwjaar overeenkomt met wat de verkoper zegt en het kentekenbewijs (hier staat het chassisnummer op en dit is ook ergens in de auto vermeld, laat de verkoper dat aanwijzen)

Toegevoegd na 14 minuten:
ik bedoel natuurlijk de radiateur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een + voor jou en je hubbie

Andere antwoorden (7)

Vergeet vooral de dorpels niet!
HEEL belangrijk en een kostbaarplaatje om dit te laten repareren/restaureren.
Als je niet weet wat dorpels zijn, breng dan de auto naar een onafhankelijk keurstation of garage (met een brug) en vraag of ze je een aankoopgarantie kunnen afgeven.
Kost een paar tientjes maar dan heb je ook wat.
Succes

(zie ook link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op een website met auto aankooptips
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op marktplaats kun je bij elke 2dehands auto een volledig
rapport inzien met de gegevens van de auto ,of hij gekeurd is,hoeveel eigenaren hij heeft gehad etc. etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedere 5 jaar of 120.000 km dient de aandrijfriem te worden vervangen. Dit is een dure reparatie, die je in de aankoopprijs moet meenemen.

Tevens moet je oppassen als de auto nog maar heel kort APK-gekeurd is. De kans is groot dat de auto verkocht wordt omdat de reparatie te duur is om de APK-keuring te doorstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
+ voor het 2e deel van je antwoord, maar of de aandrijfriem vervangen moet worden en bij welke stand is afhankelijk van het merk, het type en soms zelfs bouwjaar. Er zijn veel auto's met een aandrijfketting en die hoeven niet vervangen te worden.
Heb je ook iets meer informatie voor me over wat voor auto je gaat bekijken en wat de kilometerstand is? Dit is heel belangrijk omdat elke auto na een aantal jaren zijn eigenaardigheden heeft.
Voor alle auto's is het belangrijk om naar de staat van de distributieriem te kijken, aan de oliepijlstok te ruiken en goed te kijken en te kijken naar roest in de wielkasten, en onder de matten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Raamklaza;

Als je je eigen kennis hier niet voldoende vertrouwt kun je een bekende inschakelen die beter op de hoogte is. Nog verstandiger is het om een aankoopkeuring bij de ANWB of een onafhankelijke garage te laten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
let op of de auto recht staat, controleer de olie op kleur! Een auto die al lang geen beurt heeft gehad heeft vaak een pikzwarte kleur! Lijkt de olie op koffie met melk, dan is er koelvloeistof bij gekomen! lekke pakking

Vraag naar de onderhouds geschiedenis van de auto. Kijk op het keuringsraport naar eventuele aankomende mankementen. Let op of de standaart uitrusting kompleet is, bv reservewiel, krik, gevarendriehoek.

Let op of de auto niet begint te roesten bij de kriksteunen.

Probeer alles wat op of aan de auto zit uit! werkt het?

Maak een proefrit, en controleer of de auto niet trekt tijdens hard remmen, of naar 1 kant trekt tijdens snel optrekken.

Controleer de koppeling op slijtage, vrijloop met het pedaal ingetrapt, en tijdens het rijden mag de koppeling niet gaan slippen als je het pedaal heel iets aanraakt!

klinkt het motertje rustig, dan is het verder geluk hebben!