Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De meeste Ferrari's zijn rood. Zijn er andere automerken die zo verbonden zijn met één kleur?

Henry Ford wilde vanwege efficiency graag dat iedereen zijn Ford T alleen in de kleur zwart bestelde, maar verder kan ik eigenlijk geen voorbeeld bedenken.

Picture for question
een maand geleden
in: Auto's
ronron1212
een maand geleden
De oorspronkelijke kleur van Ferrari is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geel. Dit heeft alles te maken met de afkomst van Enzo Ferrari. Hij werd in 1898 geboren in Modena, een stad die iets boven Bologna ligt. De kleur die bij deze Noord-Italiaanse stad hoort is geel. Toen Enzo de bekende Cavallino Rampante als logo voor zijn sportwagens koos, besloot hij de achtergrond van het embleem geel te maken als verwijzing naar ‘zijn’ stad.
https://vehikel.com/actueel/onder-de-loep-ferrari-geel-of-ferrari-rood/
KleinDuimpje
een maand geleden
Is maar een reactie:
Legergroene Jeep
ronron1212
een maand geleden
Is maar een reactie:
Legergroene Jeep is de kleur van het leger
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
Volgens mij zijn de meeste jaguars en landrovers groen. Maar of dat een echte identiteit is, dat weet ik niet.
KleinDuimpje
een maand geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix,
Ik associeer terreinwagens ook met (leger)groen.
Die gedachte kwam ook meteen op bij mij.
Maar, de kleur zal idd meer te maken hebben met camouflage.
een maand geleden
@KleinDuimpje
Ik heb het niet over 'legergroen' maar meer over het Britse 'Racing green'.
https://www.racinggreencarstorage.co.uk/community/the-history-of-british-racing-green
KleinDuimpje
een maand geleden
Dat snap ik.
Een Jaguar is geen terreinwagen.
Een landrover valt wel onder een terreinwagen net als de jeep. Die associeer ik met groen. Ik heb bewust leger tussen haakjes gezet.
Puur omdat ik denk/voel Jeep=legergroen. Dat slaat nergens op. Maar dat is net als schepijs=vanille voor mij…..
Ik beweer ook nergens dat mijn gedachte, gevoel een bewezen verbinding is.
Jouw link is prachtig.
Dat groen verbind ik ook aan oude Engelse modellen.
KleinDuimpje
een maand geleden
Ikzelf vind oude Volvo’s prachtig.
Met een leren interieur.
Deze vind ik het mooist in crème.
Ook ken ik deze in dat groen van jouw link.
https://volvo-lotte.nl/1969-volvo-144-creme-belg/
Of dat een verbinding is, geen idee.
ronron1212
een maand geleden
Weer verder van de vraag af.
Antoni
een maand geleden
Veel dank voor alle reacties!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De DeLorean DMC-12 is beroemd om zijn roestvrijstalen carrosserie. DeLorean Motor Company heeft er ongeveer 9.200 geproduceerd.
Deze gingen allemaal onbespoten de fabriek uit. Er schijnt maar eentje in het goud gemaakt te zijn.
Sommige bronnen melden er drie.

Er bestaan wel een aantal gekleurde, maar dat is gebeurd nadat ze de fabriek hadden verlaten.

Deze auto is vooral beroemd door de Back to the future films.
(Lees meer...)
een maand geleden
Antoni
een maand geleden
@KleinDuimpje, dank voor je antwoord. Dit vind ik een goed voorbeeld! Een duimpje omhoog voor je antwoord!
KleinDuimpje
een maand geleden
Graag gedaan.
Antoni
een maand geleden
Ik vind dit het beste antwoord. Grijs voor de DeLorean, heel herkenbaar!
KleinDuimpje
een maand geleden
Top! Aardig :-)

Andere antwoorden (2)

Ja, er zijn zeker andere automerken die sterk geassocieerd zijn met één kleur!

Bijvoorbeeld, Lamborghini is vaak herkenbaar aan de felle kleuren zoals geel en groen. Ook het merk Porsche heeft met zijn iconische ‘Porsche rood’ een sterke kleuridentiteit.

Daarnaast hebben merken zoals Land Rover vaak een sterke link met de kleur groen door hun klassieke off-road modellen. Hetzelfde geldt voor de Mini, die vaak in diverse felle kleuren komt maar toch vaak met het iconische British Racing Green wordt geassocieerd.

Wie heeft ervaring met kleurassociaties bij andere automerken? Welke kleur vond je het meest opvallend?”
(Lees meer...)
een maand geleden
gvrox
een maand geleden
"Ja, er zijn zeker andere automerken die sterk geassocieerd zijn met één kleur! Bijvoorbeeld, Lamborghini is vaak herkenbaar aan de felle kleuren zoals geel en groen. " knap hoor, om jezelf direct tegen te spreken.
Ik zie de Lotus altijd in het geel.
(Lees meer...)
een maand geleden
KleinDuimpje
een maand geleden
Zo flauw een min zonder afzender.
Ik vind het geen gek antwoord.
De Lotus Emeya wordt wel degelijk vaak in het geel gekocht door de liefhebber. Geel is toch echt een iconische kleur.
https://e-drivers.com/duurtest-lotus-emeya-wat-een-g-le-auto/
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing