Hoe kan ik het extra brandsstofverbruik berekenen per extra kg bagage per 100km?

Ik heb een Ford Focus wagon uit 2001
verbruik: 8,2L/100km
gewicht: 1227 kg
bv: Hoeveel Liter benzine verbruik ik extra als ik 1kg extra bagage meebreng op een rit van 100km?

een maand geleden
in: Auto's
tinus1969
een maand geleden
Ik denk nietvdat dat makkelijk te berekenen is, vooral omdat gewicht geen invloed heeft op luchtweerstand, en die is op de snelweg de belangrijkste factor.

Antwoorden (1)

Voor het verbruik van een auto geldt het volgende:
- bij het snelheid vermeerderen is de massa van de auto de belangrijkste factor
- bij het vasthouden van de snelheid is de luchtweerstand (de vorm van de auto en de snelheid die je rijdt) en de rolweerstand van de banden (o.a. afhankelijk van bandenspanning en profiel en het wegdek en de temperatuur) belangrijk.

Dat zijn al zoveel variabelen dat je daar geen berekening op los kunt laten. Je kunt hooguit proefondervindelijk kijken hoeveel je extra verbruikt als je de rit twee keer maakt met verschillende belading.
een maand geleden