CBR heeft mij incorrect als rijvaardig beoordeeld. Kan ik ze aansprakelijk stellen voor kosten?

Ik heb de diagnose Autisme. Om deze reden heb ik een tijd geleden een rijtest bij het CBR gedaan. Een paar bochten om het gebouw heen. Ze vonden aan de hand daarvan dat ik in staat ben om te kunnen rijden. In de tijd daarna heb ik in totaal 40 rijlessen bij twee verschillende rijscholen gehad, met verschillende instructeurs, in beiden handgeschakelde auto’s en een automaat. €3.000 verder, zonder resultaat. Uiteindelijk is dus gebleken dat ik vanwege mijn autisme níet in staat ben om te rijden. Is het mogelijk om het CBR hiervoor aansprakelijk te stellen? Is het mogelijk om mijn €3.000 terug te krijgen?

8 maanden geleden
in: Auto's
1.2K
Inekez1
8 maanden geleden
Gemiddeld hebben mensen tussen de 30 en 50 rijlessen nodig voor ze hun rijexamen halen. Dat is dan gemiddeld, er zijn natuurlijk mensen die het met veel minder lessen wel kunnen en er zijn ook mensen die meer dan 70 lessen nodig hebben. Dat jij met een gemiddeld aantal lessen nog geen rijbewijs hebt gehaald, wil niet zeggen dat je dat nooit kunt halen. Als je denkt dat je autisme het extra lastig maakt om te leren rijden, zoek dan een rijschool of instructeur die is gespecialiseerd in rijlessen voor mensen met autisme.
NikkiSnel
8 maanden geleden
Ik heb rijlessen gehad bij een instructrice wie gespecialiseerd is in Autisme. De lessen mochten niet baten.
HannekeJanssen
8 maanden geleden
Maar dan nog: 40 rijlessen, is dat eens per week? Dus nog geen jaar lang? Dat vind ik niet zoveel! Ikken nogal wat mensen die echt wel meer rijlessen hadden.... O.k., misschien ben jij jonger, en leer je gemiddeld sneller? Maar dan nog! Waarom nu al dat ongeduld? Heeft je instructeur gezegd dat je het nooit gaat leren?
HannekeJanssen
8 maanden geleden
P.s.: IK denk niet dat het CBR je als rijvaardig heeft beoordeeld. DAt ben je pas als je je examen met goed gevolg hebt afgelegd. Misschien hebben ze gezegd: in principe rijvaardig?
Abcde
8 maanden geleden
De rijtest is niet bedoeld om te controleren of jij je rijbewijs wel of niet kunt halen. De rijtest is bedoeld om te kijken of jij met jouw ADHD in staat bent veilig te rijden na het behalen van je rijbewijs. https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/nl/hoe-kan-ik-rijden-met/hoe-kan-ik-rijden-met-adhd/hoe-bepaalt-het-cbr-of-ik-veilig-kan-rijden.htm
Ik zou eens een gesprek aangaan met je instructrice, zij moet na zoveel lessen wel kunnen beoordelen of je wel of niet in staat bent je rijbewijs te halen op dit moment. En hoelang je ongeveer nog nodig hebt om alles voldoende onder de knie te krijgen. Het CBR is hier niet verantwoordelijk voor.

Antwoorden (1)

Bij verschillende rijscholen en met verschillende instructeurs. Dat is voor iemand met autisme, die belang heeft bij regelmaat en zo weinig mogelijk veranderingen, in mijn ogen niet de beste weg. Dat je daar zelf voor gekozen hebt, is het CBR niet te verwijten. Ik geef je dan ook zeer weinig kans, dat het CBR jou deze €3000,- gaat terug betalen.
jc54
8 maanden geleden
NikkiSnel
8 maanden geleden
Bedankt voor het antwoord. De verandering van rijschool was juist omdat er geen vooruitgang was na 25 lessen. Toen ben ik overgestapt naar een rijschool, bij een instructrice gespecialiseerd in Autisme. Deze lessen mochten ook niet baten. Hierna ben ik lessen in een automaat gaan proberen, hier was ook geen vooruitgang. Ik had echter niet veel lessen in de automaat. Het niet snel kunnen verwerken van informatie, en snelheden/afstanden niet goed kunnen inschatten, was echter al heel duidelijk
ronron1212
8 maanden geleden
En daarom is het cbr aansprakelijk?