Ik heb een aanrijding gehad met auto wie is aansprakelijk?

Hallo,

Ik reed op 5 maart vrijdag in België. Ik kreeg gekraak en geklop aan mijn auto wilde dit controleren op de bus/vluchtstrook. Toen ik van baan wisselde kwam een andere automobilist met een hoogsnelheid tegen mijn auto aan die verboden was daar te gaan rijden. Ik vroeg me af wie aansprakelijk wordt gesteld door dit gebeurtenis. Bergings voertuig was er ook die zag dat de automobilist die mij raakte constant op de busstrook reed op snelweg er was ook file meneer gaf aan dat hij file wou vermijden. Wie zit hier fout ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
3.5K
crispy
4 jaar geleden
Was dat op de snelweg of in de stad? Ik ken geen vluchtstrook in de stad, wel een busstrook. En was die busstrook rechts of links?
Als daar een bus mag rijden, mag daar ook een taxi rijden en rechts inhalen. Dan had je moeten uitkijken of je wel naar rechts kon. Die automobilist die je aanreed kan wel een boete krijgen voor het op de busbaan rijden. Maar jij had moeten uitkijken (en richting aangeven) toen je naar die busbaan ging. Dit ligt niet zo eenvoudig, je verzekering zal hier niet zomaar de ander voor aansprakelijk kunnen stellen.

Antwoorden (2)

De vluchtstrook is een pechstrook waar je niet zonder reden mag stoppen en zeker niet mag doorrijden om een file te ontlopen. Bovendien is de auto die jou aanreed achterop gereden. Ook dat is een reen om aansprakelijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"De vluchtstrook is een pechstrook waar je niet zonder reden mag stoppen en zeker niet mag doorrijden om een file te ontlopen."
Klopt, maar ergens rijden waar je niet mag rijden is geen vrijbrief voor anderen om je dan aan te rijden. Voor hetzelfde geld reed daar een voertuig die ontheffing had om daar te rijden. "Bovendien is de auto die jou aanreed achterop gereden."
Waar staat dat? Ik lees:
"TOEN ik van baan wisselde kwam een andere automobilist met een hoogsnelheid tegen mijn auto aan"
Als je TIJDENS het wisselen van tegen iemand aanrijdt, ben je bijna altijd schuldig/aansprakelijk. Al had er gestaan:
>NADAT ik van baan wisselde kwam een andere automobilist met een hoogsnelheid tegen mijn auto aan.<
Wordt het wellicht een ander verhaal, maar dan is nog niet gezegd dat de wisselende automobilist vrijuit gaat. Als iemand net voor je neus van baan wisselt, en je met alle remmacht niet meer kan voorkomen dat je achterop knalt is de wisselende partij schuldig.
Jij zal waarschijnlijk als aansprakelijk/schuldige van het ongeluk worden gezien.

Als je van rijbaan verandert, is dat een "bijzondere verrichting" je mag je dat alleen doen als je daarbij het overige verkeer niet hindert en alle andere verkeer voorrang verleent.

https://www.anwb.nl/vakantie/nederland/informatie/verkeersregels
"Bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals wegrijden, achteruitrijden of keren, moet je al het andere verkeer voorrang verlenen. Ook als je bijvoorbeeld een inrit oprijdt, een uitrit verlaat, in- of uitvoegt of van rijstrook wisselt, moet je voorrang verlenen aan het overige verkeer."

Hij zat ook fout door ergens te rijden waar dat niet mocht, maar dat is niet zo relevant, dat is een andere zaak. Je stelt dat hij met hoge snelheid reed, maar dat is een subjectief gegeven. Als hij harder dan de snelheidslimiet reed, en zodanig hard dat het voor jou niet te zien was in je spiegel dat hij eraan kwam, dan zou dat nog meegewogen kunnen worden, en kan er iets als een 50-50 schuld als oordeel komen.

Dus jullie zaten beide fout, maar jij hebt geen voorrang verleent tijdens een bijzondere verrichting en dat is wat sowieso jou schuldig maakt aan het ongeluk.