Waarom moet je de motor van auto niet stationair opwarmen?

ANWB geeft dit advies aan de automobilisten. Nu vraag ik mij af waarom stationair motor opwarmen slecht is en wat de nadelen zijn op langertermijn.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
4.2K
paulus811
4 jaar geleden
Mijn buurvrouw had hier een handje van, ze startte haar auto onder mijn slaapkamerraam en ging vervolgens terug naar binnen om te ontbijten. M.a.w. het is gewoon asociaal.

Antwoorden (1)

Bij stationaire toerentallen gebruikt de motor een extra rijk mengsel. Dat betekent dat er relatief veel brandstof wordt ingespoten in verhouding tot de hoeveelheid lucht die bij de verbranding wordt gebruikt.
Het gevolg: vervuiling van de interne delen van je motor. Bij benzinemotoren krijg je afzetting op bijvoorbeeld de gasklep en diesels kunnen gaan roeten. Eigenlijk gebeurt op deze manier dus ongeveer hetzelfde als wanneer je enkel en alleen korte ritjes met de auto rijdt waarbij de boel nét niet lekker op temperatuur komt. Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten.
SimonV