Scheelt het benzine als je je auto vaak in zijn vrij laat uitrollen?

Een vriend van mij zij dat het benzine scheelt, dus een lager verbruik, als je je auto in zijn vrij zet als er een kruising of ander moment tot afremmen/stoppen komt. Dus ipv terug schakelen en op de motor afremmen de auto uit laat rollen in zijn vrij. De auto maakt dat stationaire toeren ipv hogere toeren. Klopt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, de auto uit laten rollen zorgt inderdaad voor minder toerentallen, maar de motor moet zichzelf draaiende houden wat branstof kost. Als je terugschakelt naar een lagere versnelling maakt de motor meer toeren, maar stopt met brandstof inspuiten. Zo zijn er geen ontploffingen in de motor en kost het geen brandstof. Door alle weerstand van de motor zonder dat hij kracht levert remt de auto af.

Bij oudere auto's (met carburateur) was dat wel het geval. Bij motoren met elektronisch gestuurde benzine injectie stopt de benzinetoevoer als je het gaspedaal los laat. Als je de auto dan af laat remmen op de motor, heb je je rempedaal minder nodig en bespaar je dus (zij het minimaal) op je remblokken.

Dit is een onderdeel van *het nieuwe rijden* waar men geleerd werd om minder benzine te gebruiken door onder meer anders te remmen: beter uit rollen en ook sneller schakelen. De besparing bleek te werken en voor mensen die voor hun (vrijwilligers-) werk auto reden konden op kosten van de werkgever een cursus volgen. Ja het scheelde genoeg om er iedere chauffeur voor op cursus te sturen. De stationair draaiende motor verbruikt minder dan hogere toeren, dat is correct. De bezuiniging door op deze manier te rijden liep op tot 20%

Bronnen:
https://www.anwb.nl/auto/besparen/zuinig-r...
http://hetnieuwerijden.nl/wat-levert-het-op/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100