Scheelt het benzine als je je auto vaak in zijn vrij laat uitrollen?

Een vriend van mij zij dat het benzine scheelt, dus een lager verbruik, als je je auto in zijn vrij zet als er een kruising of ander moment tot afremmen/stoppen komt. Dus ipv terug schakelen en op de motor afremmen de auto uit laat rollen in zijn vrij. De auto maakt dat stationaire toeren ipv hogere toeren. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
8.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
Geen gas geven in versnelling (terug schakelen) zal bij de meeste auto's (injectie) zorgen dat er geen brandstof meer naar de motor wordt gepompt.
Dat is altijd minder dan stationair draaien.
https://www.google.com/amp/s/www.autoblog.nl/nieuws/uitrollen-in-zn-vrij-nooit-meer-doen-92787%3famp=1
dudemeister
4 jaar geleden
1e antwoord is prima. Als je benzine wilt besparen nog een paar tips voor je. Normaal wegrijden uit stilstand, snel opschakelen. Ik rij met 60+ al in de 5e versnelling. Waar ik 100 mag rij ik 90. Dat is de beste gemiddelde snelheid en kost je weinig extra tijd.

Antwoorden (3)

Nee, de auto uit laten rollen zorgt inderdaad voor minder toerentallen, maar de motor moet zichzelf draaiende houden wat branstof kost. Als je terugschakelt naar een lagere versnelling maakt de motor meer toeren, maar stopt met brandstof inspuiten. Zo zijn er geen ontploffingen in de motor en kost het geen brandstof. Door alle weerstand van de motor zonder dat hij kracht levert remt de auto af.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een benzinemotor is géén ontploffingsmotor maar een verbrandingsmotor.
Bij oudere auto's (met carburateur) was dat wel het geval. Bij motoren met elektronisch gestuurde benzine injectie stopt de benzinetoevoer als je het gaspedaal los laat.
Als je de auto dan af laat remmen op de motor, heb je je rempedaal minder nodig en bespaar je dus (zij het minimaal) op je remblokken.
jc54
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar je koppelingsplaat slijt WEL...! Evenals je drukgroep.
TurfGraver
4 jaar geleden
Als je koppeling niet laat slepen heeft deze (en de drukgroep) niets te lijden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.autoblog.nl/nieuws/uitrollen-in-zn-vrij-nooit-meer-doen-92787 Klopt! Lees toch ook eens de laatste alinea van bovenstaand artikel geplaatst door Turfgraver.
Dit is een onderdeel van *het nieuwe rijden* waar men geleerd werd om minder benzine te gebruiken door onder meer anders te remmen: beter uit rollen en ook sneller schakelen.

De besparing bleek te werken en voor mensen die voor hun (vrijwilligers-) werk auto reden konden op kosten van de werkgever een cursus volgen.

Ja het scheelde genoeg om er iedere chauffeur voor op cursus te sturen. De stationair draaiende motor verbruikt minder dan hogere toeren, dat is correct. De bezuiniging door op deze manier te rijden liep op tot 20%
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb een andere bron gevonden: leesvoer: 2. Schakel niet terug als je remt
Nader je een kruispunt, een rood stoplicht of een bocht? Neem tijdig gas terug en trap zo min mogelijk op de rem. Laat de auto zelf tot stilstand komen. Als je remt op de motor, verbruik je geen brandstof. Anticiperen is dus belangrijk! Heb je een oude auto? Dan kan uitrollen in z’n vrij (met ingetrapte koppeling) zuiniger zijn. In veel oude auto’s wordt de brandstoftoevoer namelijk niet afgesloten als je het gas loslaat.
https://www.nudge.nl/projects/zuinig-rijden-in-12-tips/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.autoblog.nl/nieuws/uitrollen-in-zn-vrij-nooit-meer-doen-92787 Klopt! Lees toch ook eens de laatste alinea van bovenstaand artikel geplaatst door Turfgraver.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Manonnetje33 het is alweer zo'n 15 jaar geleden dat ik het meemaakte.
Wij kregen
**sneller schakelen - dus niet optrekken als een racewagen
**uitrollen - niet remmen - en zo sneller kunnen optrekken
mee.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.autoblog.nl/nieuws/uitrollen-in-zn-vrij-nooit-meer-doen-92787
Laatste alinea :
Helemaal mee eens, echter in stadsverkeer komt zo'n situatie minder vaak voor.