Is het rendabel om mij in te schrijven bij de KVK om dan een auto op naam van de zaak te kopen?

Ik heb een uit de hand gelopen hobby, namelijk websites bouwen. Nu moet ik binnenkort een auto kopen (niets met de hobby te maken). Nu zat ik te denken: loont het zich om mij in te schrijven bij de KVK (als webbouwer), om vervolgens een auto op naam van de zaak te kopen? Heeft dit voordelen? Ik rij privé ca 28.000km, en zakelijk eigenlijk niets (zeg 500).

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
ronron1212
5 jaar geleden
Als je een bedrijf hebt dan moet je ingeschreven staan bij de KVK en moet je ook BTW afdragen

Antwoorden (1)

Nee. Een inschrijving bij de KVK betekent niet dat je voor de Belastingdienst ook als ondernemer wordt gezien m.b.t. de inkomstenbelasting. Met jouw hobbymatige werkzaamheden zal dat zeker niet het geval zijn. Mogelijk kun je voor de btw wel als ondernemer worden gezien, als je je hobby verandert in betaalde werkzaamheden.

Voor de aanschaf van een auto heeft dat echter geen voordelen. Alleen de btw die betrekking heeft op het autogebruik voor de zaak mag je daadwerkelijk aftrekken. Voor het privegebruik moet een verrekening plaatsvinden. Bij 100% privegebruik moet je dus alle btw voordelen aan het eind van het jaar weer verrekenen. Financieel schiet je er niets mee op, administratief een hoop gedoe.
Inekez1