hoe kan je berekenen wat een leaseauto je netto kost als je prive gaat rijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Door de catalogusprijs van de auto plus opties (af fabriek gemonteerd) te nemen en daar 14, 20 of 25% van te nemen. Voor zuinige auto's is de bijtelling 20 of zelfs 14%

Dat bedrag doe je maal 42 of 52% (als je minder verdient dat ong. 53.000 is het 42%) en dat bedrag betaal je aan belasting per jaar.

Voorbeeld:

Auto aanschaf 35.000, opties af fabriek 5.000=40.000x25%=10.000x42% = 4.200 per jaar bijtelling.

Van de 10.000 mag je eventueel een eigen bijdrage aan je werkgever, aftrekken. De bijtelling wordt dan lager, maar de bijdrage moet je wel meetellen in je netto kosten.

Dan krijg je mogelijk nu een reiskostenvergoeding. Als die hoger is dan de kosten ga je de 'winst' verliezen.

Als je meer rijdt dan een door de werkgever vastgesteld maximum aantal km's, moet je mogelijk bijbetalen. Ook dat zijn netto kosten die je moeten meenemen indien van toepassing.

Zo zie je, je kunt niet zomaar een bedrag noemen. Het is van teveel zaken afhankelijk en zolang ik niet meer concrete info heb is dit het antwoord.
paulus811